Een team studenten van de Technische Universiteit Eindhoven presenteert vandaag de eerste auto op mierenzuur. Nu klinkt dat misschien vreemd, maar door een chemische reactie is mierenzuur om te zetten naar waterstof. Wij zochten nog vijf alternatieve brandstoffen.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Lucht

De droom van iedere automobilist, rijden op lucht. Gratis tanken, brandstof te over… Maar nee, zo makkelijk is het niet. De enige auto’s die rijden op lucht, rijden op perslucht. En daar is weer behoorlijk wat energie voor nodig om het te verkrijgen. Door de jaren heen zijn er enkele auto’s gebouwd met een motor op perslucht, maar uiteindelijk ondergesneeuwd door de elektrische auto. Dat betekent niet dat er niet af en toe mee geëxperimenteerd wordt, zoals met de Lego-auto in de video hierboven.

GENeco, een Brits bedrijf gespecialiseerd in duurzame oplossingen, ontwikkelde deze Bio Bug, een Kever op methaangas.


GENeco, een Brits bedrijf gespecialiseerd in duurzame oplossingen, ontwikkelde deze Bio Bug, een Kever op methaangas.

Poep

Koeienpoep om precies te zijn. Een koe produceert jaarlijks 27 m3 - zo’n twaalf kofferbakken van een Škoda Superb Combi vol - aan koeienmest. Die mest kan op worden gebruikt om er methaangas of biogas van te maken, maar ook bijvoorbeeld waterstof. Koeienpoep is dus veelzijdiger dan je misschien zou denken en de voorraad is nagenoeg eindeloos.

De ih2go is een kleine afstandsbestuurbare auto op waterstof, met zijn eigen brandstofstation. Daar gaat alleen water in, maar je moet er zelf nog waterstof van maken.


De ih2go is een kleine afstandsbestuurbare auto op waterstof, met zijn eigen brandstofstation. Daar gaat alleen water in, maar je moet er zelf nog waterstof van maken.

Water

Nee, geen waterstof, maar echt water. De meeste auto’s waarvan de makers claimden dat ze liepen op water bleken uiteindelijk frauduleus, maar toch proberen mensen al ongeveer een decennium om auto’s op water te laten rijden. Om energie uit water te krijgen, is heel veel energie nodig, waardoor het tot op heden niet rendabel is gebleken. Zeewater daarentegen is op zeer hoge temperaturen wel te verbanden, maar ook hier geldt dat er weer teveel voor nodig is om voldoende energie op te wekken om fatsoenlijk op te kunnen rijden.

Een VW Käfer Holzbrenner, een van de auto's die tijdens WOII omgebouwd werd om op hout te kunnen rijden.


Een VW Käfer Holzbrenner, een van de auto's die tijdens WOII omgebouwd werd om op hout te kunnen rijden. Foto: VW

Hout

In de tweede wereldoorlog was benzine heel erg schaars, waardoor veel mensen hun auto ombouwden om te kunnen rijden op hout. In Australië waren er bijvoorbeeld ruim 60.000 auto’s die op houtsnippers konden rijden. Na de oorlog verdween de techniek vrijwel direct: benzine bleek toch een stuk gemakkelijker. Toch zijn er nog steeds mensen die hun auto’s ombouwen om op hout te rijden. Er zijn zelfs enkele houtgestookte auto’s in Nederland.

De 'gezinsauto' op zonne-energie van de Technische Universiteit Eindhoven. Foto: Bart van Overbeeke


De 'gezinsauto' op zonne-energie van de Technische Universiteit Eindhoven. Foto: Bart van Overbeeke

Zonlicht

Op de donkere dagen van januari misschien minder praktisch, maar niet minder relevant is de auto op zonlicht. Een ander team van de Technische Universiteit Eindhoven ontwikkelde de Stella, een auto met zonnepanelen op het dak voor vier personen. De panelen wekken genoeg energie op om behoorlijke afstanden mee te rijden, maar dat maakt de techniek eigenlijk vooral geschikt voor zonnige oorden. Zonne-energie kan wel worden gebruikt om elektrische auto’s extra op te laden, naast de laadpaal, maar voorlopig leveren de panelen nog te weinig op om ook daadwerkelijk je woon-werkverkeer mee te kunnen rijden.