Over the top: TVR Cerbera
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_8975-e1427464050613.jpg)
Een absoluut favoriet merk van me is TVR dat helaas nu voltooid verleden tijd lijkt. Heel even reed ik er recent een in de tegenwoordige tijd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_8886-e1427464030781.jpg)
Want de monsterachtig mooie TVR Cerbera Speed Six waarmee ik een ritje langs de Vecht maakte, staat nu te koop bij www.rrclassics.nl in Nederhorst den Berg. Hij kost net als een nieuwe Golf net geen twintig mille. De eigenaar van RR Classics, een in Engelse auto’s gespecialiseerd bedrijf, vertelde me dat hij de auto voor zichzelf had gekocht uit respect voor het mooie merk uit Blackpool. En daar kon ik me 300 procent wat bij voorstellen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_8916-e1427464020539.jpg)
Waar mijn fascinatie voor TVR vandaan komt? Die moet uit de jaren zeventig stammen want toen maakte ik voor het eerst kennis met TVR. Niet op straat maar op papier. Het waren de foto’s in mijn zelf gescoorde folders waarin de TVR 3000S, M, Taimar van de pagina’s spatten. Het moet een mix zijn geweest van exclusiviteit en de stoere basisvorm van een sportwagen, die eerder ruig dan geraffineerd oogden. En dat was heel wat anders dan het meeste Engelse spul dat vooral Britse nostalgie tot de laatste druppel probeerde uit te persen. Triumph en MG (over)leefden in die jaren zeventig nog van de erfenis van hun historie, hun echte gloriedagen beleefden ze al decennia daarvoor.
“Met een TVR Sagaris heb ik ooit de Stelvio bedwongen, dat avontuur vergeet ik nooit meer”
Het zou nog jaren duren voordat er weer een TVR bij me in beeld kwam. Dat was toen Autovisie in de jaren negentig de ‘grimmige grommer’, een Chimaera, als duurtester probeerde te temmen. Vanaf dat moment vond ik TVR’s ook echt mooi, ronder en krachtiger. Mijn eerste meters in een TVR tijdens de supertest van 2004? Dat was achter het stuur van de T350. Die was scherper gelijnd dan de modellen daarvoor en een opmaat naar mijn favoriete TVR, de Sagaris. Daarmee heb ik samen met fotograaf Arno Lingerak de Stelvio bedwongen. Dat avontuur vergeet ik nooit meer, want het leverde de reportage ‘Over de top’ op en die reken ik nog steeds tot een van mijn mooiste. Niet in de laatste plaats door die waanzinnig gelijnde en sensationeel rijdende Sagaris die net als de Cerbera geladen is met die agressief blaffende huisgemaakte Speed Six. Ooit wil ik er een, in gifgroen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_8870-e1427463945106.jpg)
Ook interessant
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit
-
Waarom je toekomstige Hyundai’s niet naast Joel Beukers moet neerzetten
-
Deze Fiat Panda is voor als je geen Mercedes-AMG G 63 6×6 kan betalen
-
Reorganisatie bij Volkswagen! Omdat het dak nog steeds in brand staat
-
Batterijwissels de toekomst? Nio sluit deal met Volvo-fabrikant