Over the top: TVR Cerbera
Een absoluut favoriet merk van me is TVR dat helaas nu voltooid verleden tijd lijkt. Heel even reed ik er recent een in de tegenwoordige tijd.
Want de monsterachtig mooie TVR Cerbera Speed Six waarmee ik een ritje langs de Vecht maakte, staat nu te koop bij www.rrclassics.nl in Nederhorst den Berg. Hij kost net als een nieuwe Golf net geen twintig mille. De eigenaar van RR Classics, een in Engelse auto’s gespecialiseerd bedrijf, vertelde me dat hij de auto voor zichzelf had gekocht uit respect voor het mooie merk uit Blackpool. En daar kon ik me 300 procent wat bij voorstellen.
Waar mijn fascinatie voor TVR vandaan komt? Die moet uit de jaren zeventig stammen want toen maakte ik voor het eerst kennis met TVR. Niet op straat maar op papier. Het waren de foto’s in mijn zelf gescoorde folders waarin de TVR 3000S, M, Taimar van de pagina’s spatten. Het moet een mix zijn geweest van exclusiviteit en de stoere basisvorm van een sportwagen, die eerder ruig dan geraffineerd oogden. En dat was heel wat anders dan het meeste Engelse spul dat vooral Britse nostalgie tot de laatste druppel probeerde uit te persen. Triumph en MG (over)leefden in die jaren zeventig nog van de erfenis van hun historie, hun echte gloriedagen beleefden ze al decennia daarvoor.
“Met een TVR Sagaris heb ik ooit de Stelvio bedwongen, dat avontuur vergeet ik nooit meer”
Het zou nog jaren duren voordat er weer een TVR bij me in beeld kwam. Dat was toen Autovisie in de jaren negentig de ‘grimmige grommer’, een Chimaera, als duurtester probeerde te temmen. Vanaf dat moment vond ik TVR’s ook echt mooi, ronder en krachtiger. Mijn eerste meters in een TVR tijdens de supertest van 2004? Dat was achter het stuur van de T350. Die was scherper gelijnd dan de modellen daarvoor en een opmaat naar mijn favoriete TVR, de Sagaris. Daarmee heb ik samen met fotograaf Arno Lingerak de Stelvio bedwongen. Dat avontuur vergeet ik nooit meer, want het leverde de reportage ‘Over de top’ op en die reken ik nog steeds tot een van mijn mooiste. Niet in de laatste plaats door die waanzinnig gelijnde en sensationeel rijdende Sagaris die net als de Cerbera geladen is met die agressief blaffende huisgemaakte Speed Six. Ooit wil ik er een, in gifgroen.
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste