Autovisie
Autovisie Nieuws 8 jul 2015
Leestijd: 3 minuten

Top 8: Ferrari Special Projects

Geld moet rollen. En ergens in Nederland rolt het momenteel richting Maranello. Autovisie heeft namelijk achterhaald dat een landgenoot samen met Ferrari Special Projects werkt aan een unieke supersportwagen. Andere rijkaards gingen hem voor (het moet haast wel een hem zijn) en bestelden onderstaande acht bijzondere creaties. 

Ferrari SP1 (2008)

Genesis, zoals ze dat zeggen. De Ferrari SP1 was het allereerste product van de Special Projects-divisie. Het model is gebaseerd op de Ferrari F430 en dat is te zien. De SP1 is in opdracht van de Japanse zakenman Junichiro Hiramatsu getekend door de voormalige Pininfarina-ontwerper Leonardo Fioravanti, maar ontzettend veel lijkt er niet veranderd ten opzichte van het bronmateriaal. En daarmee is de SP1 gelijk de minst extreme van de Special Projects-varianten.

Ferrari P540 Superfast Aperta (2009)

Carrozzeria Fantuzzi ontwierp in de jaren zestig een speciale, goudkleurige Ferrari 330 LM Berlinetta voor de film Toby Dammit van regisseur Frederico Fellini. De Amerikaan Edward Walson, zoon van de man die kabeltelevisie uitvond, wilde daar een moderne variant van, dus ging Ferrari aan het werk en ontwikkelde de P540 Superfast Aperta op basis van de 599 GTB. Een geslaagde exercitie? Laten we het erop houden dat smaken verschillen.

Ferrari Superamerica 45 (2011)

Voor vaste klanten (en voor een forse hoeveelheid euro’s) wil Ferrari best een stapje extra zetten. Dus toen de Amerikaanse vastgoedhandelaar, en beroemd Ferrari-verzamelaar, Peter Kalikow aanklopte voor een open 599 GTB, werd in Maranello ongetwijfeld de rode loper uitgerold. Daar deden ze vervolgens een greep uit de onderdelenbak en monteerden het klapdak van de 575 Superamerica op een 599 GTB. En die kleur? Ach, mooi blauw is niet lelijk.

Ferrari SP12 EC (2012)

Gitarist Eric Clapton heeft blijkbaar flink wat centen bij elkaar getokkeld in zijn leven, want naar verluidt telde hij bijna 3,8 miljoen euro neer voor zijn unieke Ferrari SP12 EC. Onderhuids is het een 458 Italia, maar dat is eigenlijk alleen nog maar te zien aan het interieur, aan de lijn van de voorruit en de drie uitlaten. Clapton is altijd al fan geweest van de Ferrari 512 BB, dus wilde hij dat de SP12 EC daarop zou lijken. En dat is, vooral dankzij de zwarte onderkant van de auto, prima gelukt.

Ferrari SP Arya (2013)

Deze heeft de eigenaar wel héél goed onder de pet weten te houden, want foto’s van de Ferrari SP Arya zijn er niet, hooguit een paar patenttekeningen en een ontwerpschets. Wel is bekend dat de auto is ontworpen in opdracht van de Indiase petrochemiemagnaat Cheerag Arya. Als basis diende een Ferrari 599 GTO, iets wat alleen nog te zien is aan de daklijn. Verder kreeg de SP Arya een wat meer geknepen mond, de scherpere koplampen van de F12 en veel 599XX-achtig vleugelwerk.

Ferrari SP FFX (2013)

Niet iedereen is even gecharmeerd van de shooting brake-achtige styling van de Ferrari FF. Een Japanse verzamelaar ogenschijnlijk ook niet, want hij liet op basis van de ‘gezins-Ferrari’ een relatief bizarre coupé bouwen. Niet bizar vanwege het ontwerp overigens – dat is redelijk elegant – maar vanwege de kleurkeuze. De witte accenten benadrukken namelijk precies de lelijkste aspecten van het design: de enorme difuser, dat driehoekje bij de C-stijl en die strijkplank op de achtersteven.

Foto: Marchettino

Ferrari SP America (2014)

Over dit project is misschien wel het minste bekend. Ja, er zijn wat spionagefoto’s opgedoken op het internet, maar dat was het dan ook. Op basis van die kiekjes lijkt de Ferrari SP America qua uiterlijk enigszins geïnspireerd op de beroemde 250 GTO (zie de drie luchtinlaatjes in de motorkap en de grille daaronder). Onder de speciale carrosserie is het in ieder geval een F12 Berlinetta en dat betekent dat er een schreeuwende 6,3 liter V12 in ligt met 740 pk.

Ferrari F12 TRS (2014)

De SP-modellen van Ferrari zijn altijd mysterieus. De vermogende kopers laten over het algemeen weinig los over hun unieke speeltjes en ook in Maranello houden ze de kaken stijf op elkaar. Over de F12 TRS kunnen we dan ook alleen maar afgaan op ‘doorgaans goed ingelichte bronnen’. Zo wordt beweerd dat deze op de F12 Berlinetta gebaseerde barchetta een Kinetic Energy Recovery System (KERS) heeft, net als de LaFerrari. De prijs van het apparaat? Ruim 3 miljoen euro. En er schijnen er nu drie van te zijn: een rode, een blauwe en een zilverkleurige.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.