Mazda presenteert in New York de MX-5 RF, met een bijzondere dakconstructie. RF betekent namelijk Retractable Fastback, maar het is nog het beste te vergelijken met het dak van de Porsche 911 Targa. Wij gingen op zoek naar auto’s die ook op een bijzondere manier ‘open’ gaan.

Het bijzondere dak van de Mazda MX-5 RF.Het bijzondere dak van de Mazda MX-5 RF.


Het bijzondere dak van de Mazda MX-5 RF.

5. Ferrari 575 SuperAmerica

Ferrari ging met de 575 SuperAmerica voor de gemakkelijke weg. Het dak roteert 180 graden en wordt bovenop het kofferdeksel gelegd. De binnenbekleding van het dak wordt zo blootgesteld aan de elementen. Best apart eigenlijk, zeker als je ziet dat de auto hieronder daar een oplossing voor heeft…

4. Renault Wind

Renault doet eigenlijk precies wat de Ferrari ook doet: het dakpaneel wordt weggeklapt. Renault gaat echter een stap verder, door het dakpaneel onder het kofferdekstel te stoppen. Zelfs de kofferruimte blijft bereikbaar, want het dak wordt letterlijk in aparte ruimte onder het kofferdeksel gestopt. Het dak opent in een seconde of twaalf.

LEES OOK: MAZDA GEEFT NIEUWE DIMENSIE AAN MX-5 ROADSTER COUPÉ

3. Honda CRX Del Sol

De Honda CRX was er met een los dakpaneel, dat je met de hand moest verwijderen, maar hij was er ook met een elektrische variant. Snel werkt het zeker niet, maar ook hier geldt: het oog wil ook wat. Het complete kofferdeksel komt omhoog, waar een ruimte voor het dakpaneel onder zit. Twee armen tillen het dakpaneel vervolgens op en plaatsen hem in de ruimte. Dan zakt het geheel weer. Best geavanceerd voor 1992.

2. BMW 4 Serie Cabriolet

Waar de meeste hardtops in twee delen opvouwen, kiest BMW ervoor om de harde kap in drie delen op te stapelen. Het grootste voordeel is dat de 4 Serie Cabriolet zo niet de enorme achterkant nodig heeft, zoals we bijvoorbeeld zagen bij de Ford Focus CC en de Renault Mégane CC. Het trekt ook de nodige bekijks op boulevards.

1. Porsche 911 Targa

Het dak dat nog het meest in de buurt komt van dat van de Mazda, of andersom. Porsche koos er met de huidige Targa voor om af te stappen van het grote schuifdak van de jaren ervoor. In plaats daarvan wordt een softtop paneel weggevouwen onder de grote glazen achterruit. De klassieke lijn is ook weer terug, met de grote aluminium beugel over de auto.