Precies honderd jaar geleden werd Ferruccio Lamborghini geboren. De Italiaanse ondernemer begon in 1948 met het bouwen van tractoren. Toch is hij vooral bekend als de oprichter van Automobili Lamborghini S.p.A in 1963. Daarom vandaag drie eens wat minder bekende Lamborghini's in de spotlight.

Ferruccio Lamborghini naast twee van zijn producten. Foto: LamborghiniFerruccio Lamborghini naast twee van zijn producten. Foto: Lamborghini


Ferruccio Lamborghini naast twee van zijn producten. Foto: Lamborghini

Geschiedenisles

Ferruccio Lamborghini werd geboren op 28 april 1916 in Cento, Noord-Italië. In 1946 begon hij zijn eigen garage, na een aantal jaren leiding te hebben gegeven aan een eenheid van monteurs bij de Italiaanse luchtmacht. Zijn eerste 'eigen' creatie was een omgebouwde Fiat Topolino, waar hij een 750cc open tweezitter van maakte. In 1948 deed Ferruccio mee aan de Mille Miglia, maar crashte na zevenhonderd van de duizend mijlen. Hierdoor verloor hij alle interesse in autoracen.

Het jaar ervoor was de ondernemer al begonnen met de bouw van tractoren, toen nog met onderdelen van oude legervoertuigen. Na het eerste succes begon hij in 1948 Lamborghini Trattori. Door de jaren heen zou hij nog meerdere ondernemingen beginnen, waaronder Lamborghini Bruciatori, een bedrijf dat oliekachels en later airconditioningunits maakte.

In de late jaren vijftig was Ferruccio Lamborghini een welvarend man geworden en had hij meerdere Maserati's, Lancia's, Alfa Romeo's en zelfs een Jaguar E-Type en een Mercedes-Benz 300 SL. In 1958 kocht hij zijn eerste Ferrari, een 250GT, en daar bleef het niet bij. In de jaren erna kocht hij nog een 250 SWB Berlinetta en een 250GT 2+2, maar toch was Ferruccio niet volledig onder de indruk van de auto's. Ze waren teveel gebaseerd op racewagens en dus te luid en te comfortabel voor straatgebruik volgens Lamborghini. In 1962 raakte Ferruccio Lamborghini persoonlijk in gesprek met Enzo Ferrari, nadat hij voor de zoveelste keer problemen had met de koppeling van zijn Ferrari. Het verhaal gaat dat Enzo Ferrari arrogant reageerde dat hij 'niets van auto's wist en vooral tractoren moest blijven bouwen'. Een jaar later startte Ferruccio zijn eigen autobedrijf: Automobili Lamborghini S.p.A..

Het begon allemaal met de 350GT en via de 400GT en de Miura groeide het succes van het merk. Wij gingen echter op zoek naar drie relatief onbekende Lamborghini's:

3. Lamborghini Jarama

De Lamborghini Islero voldeed niet aan de veiligheidseisen in de Verenigde Staten, maar in plaats van die auto aan te passen, bedacht Lamborghini een volledig nieuwe, de Jarama. Hij is gebouwd op een ingekort platform van de Espada. Net als die auto werd hij getekend door Marcello Gandini, die toen voor Bertone werkte. Hij kreeg de bekende 3,9 liter V12, die net als in zijn voorganger 350 pk leverde. In 1973 kwam er een sterkere versie, de Jarama S, met 365 pk. In totaal werden er 328 Jarama's gebouwd.

2. Lamborghini Urraco

Opnieuw een design van Bertone's Marcello Gandini. De Lamborghini Urraco kwam in 1973 eerste instantie uit als de P250, met een nieuw ontwikkelde 2,5 liter V8. Het was Lamborgini's antwoord op de Ferrari Dino. De V8 produceerde 220 pk en gaf de auto een topsnelheid van 240 km/h. Later kwam hij er ook met een 250 pk sterke 3,0 liter V8, de P300. Hij zou ondanks zijn lagere prijs dan zijn grote broers toch behoorlijk exclusief blijven en het succes van de Dino nooit evenaren. Speciaal voor de Amerikaanse markt werd ook een geknepen versie van de P300 geleverd, die P111 heette. Die auto moest aan de strengere Amerikaanse uitstooteisen voldoen en deed meer dan tien seconden over een sprint naar de 100 km/h, terwijl de P300 dat in 5,6 tel klaarde. Tegelijkertijd was hij destijds bijna twee keer zo duur als een Porsche 911. Van die P111 werden er slechts 21 verkocht. In totaal zijn er 791 Urraco's gemaakt.

1. Lamborghini Silhouette

De Lamborghini Silhouette deelde het merendeel van zijn techniek met de Urraco, maar kreeg een nieuwe - weer door Bertone ontworpen - body. Opvallend is dat de twee gedurende drie jaar naast elkaar in productie waren van 1976 tot en met 1979. De Silhouette was de eerste Lamborghini met een targadak, maar dat leverde niet veel kopers op. In totaal zijn er slechts 54 van geproduceerd, waarvan twee prototypes van de Silhouette en één prototype van de opvolger, de Lamborghini Jalpa.

Verder lezen over bijzondere Lamborghini's? Klik dan op de onderstaande foto voor dit verhaal uit 2013, gemaakt toen Lamborghini vijftig jaar bestond.

Reportage Autovisie 2013 - Ferruccio's voorkeurReportage Autovisie 2013 - Ferruccio's voorkeur