De Nissan GT-R R35 bestaat alweer 12 jaar. Je zou verwachten dat er inmiddels al een nieuwe editie op de plank ligt, maar niets is minder waar. Er zijn wel ideeën, maar voortgang blijft hangen op één keuze: wordt de R36 elektrisch of hybride.

Nissan GT-R


De zesde generatie Nissan GT-R werd in 2007 op de markt gebracht. En hoewel hij al meerdere keren een update heeft gehad, is de auto nog steeds niet op weg naar de uitgang. De Godzilla zoals we hem vandaag kennen moet nog een paar jaar mee. Waarom? Omdat de hoge heren bij Nissan nogal besluiteloos zijn. Ze kunnen er maar niet over uitkomen of de volgende generatie GT-R nu volledig elektrisch of hybride moet worden. Tot daar een keuze in gemaakt wordt, blijft de ontwikkeling van de auto waar hij is.

Zes jaar

En dat is net bepaald ver. Na zes jaar van verschillende concepten en ideeën staat de progressie helemaal stil. Tenminste, als we Hiroshi Tamura, hoofd ontwikkeling van de GT-R, mogen geloven. Hij vertelt in een gesprek met Motoring dat hij het idee voor de opvolger van de R35 al wel in zijn hoofd heeft, maar dat hij het vooralsnog voor zichzelf houdt.

Nissan GT-R50


Ook denkt hij dat er geen haast is bij een nieuwe model. De huidige kan nog makkelijk acht jaar mee zonder ingrijpende veranderingen aan de mechanica of de twinturbo V6. "Hij is nog maar 12 jaar oud. Deze constructie van deze auto wil ik eigenlijk zo lang mogelijk behouden." Ook wijst de 58-jarige Tamura erop dat de R35 in 2017 eigenlijk helemaal vernieuwd is. "Voor modeljaar 2017 kreeg de auto een bijna volledig nieuwe carrosserie. En carrosserie is technologie."

Richting

Over de keuze voor volledig elektrisch of hybride voor de volgende GT-R kan Tamura helaas niet veel zeggen. Volgens hem is het nog even afwachten welke technologie zichzelf bewijst als de betere optie. Uiteindelijk komt het er volgens hem vooral op neer welke richting Nissan op wil gaan als bedrijf. Daarin zal de Nissan GT-R ook moeten passen. Wat die is? Dat weten ze blijkbaar zelfs bij Nissan nog niet eens.