Autovisie
Autovisie Nieuws 12 jun 2020
Leestijd: 3 minuten

Toekomst Kia Stinger: nog geen besluit genomen

Het duurde een eeuwigheid voordat het Kia-management groen licht gaf voor de door de designafdeling bedachte Stinger. Het is nu de vraag of de Kia-top ermee wil doorgaan.

Al in 2010 had de Europese designafdeling een grote vierdeurs sportsedan bedacht en legde de ontwerpbaas de schetsen op de burelen van de Kia-top. De hoge heren in Zuid-Korea waren gecharmeerd van de auto, maar durfden het niet aan om de GT direct in productie te nemen. Er gingen de nodige jaren overheen voordat een licht hertekende GT naar Kia’s kraamkamer mocht. Het management achtte de tijd rijp voor het model dat later de naam Stinger kreeg.

Kia achter de Stinger

Kia positioneerde de Stinger als halo-car, het visitekaartje van het bedrijf waarmee het wilde laten zien de concurrentiestrijd met een BMW 5 Serie en Audi A6 aan te kunnen. “Het gaat Kia niet om hoge verkoopaantallen van de Stinger”, liet een hooggeplaatste functionaris van Kia kort voor de marktintroductie van de Stinger aan Autovisie weten. “Het is belangrijk dat het publiek, de pers en de dealers enthousiast over het model zijn, wat een positieve uitwerking heeft op het complete modellengamma van Kia. Alleen wanneer iedereen de Stinger bejubelt zijn we tevreden, al verkoopt de auto in lage aantallen.”

Kia Stinger

De beste engineers

Binnen Kia was tijdens de ontwikkeling van de sportsedan iedereen louter enthousiast over de Stinger. “Dit is een auto die alles heeft. Het totaalpakket klopt. We hebben voor dit model de beste designers, de beste engineers, een super potente V6 turbomotor, ga zo maar door. De Stinger verzet de bakens binnen Kia. Tal van zaken zijn een ‘first’ voor de ontwikkeling van een nieuw model. Met deze auto laten we zien waartoe we in staat zijn”, aldus de Kia-man. In Europa verkocht Kia in het introductiejaar precies 1.143 stuks. Het daaropvolgende jaar, het eerste volledige jaar, eindigde de verkoopteller op 3.820 stuks. Afgelopen jaar zakte de afzet iets in. Er verlieten 3.600 exemplaren de showroom. Dit jaar zal het verkoopvolume lager uitkomen, aangezien de coronacrisis de autoverkoop beïnvloedt en de Stinger een facelift ondergaat.

Strategie

Nu de Stinger halverwege zijn carrière is, wordt in Zuid-Korea naar de toekomst van de productlijn gekeken. Komt er een opvolger of laat het Kia-management het bij één generatie? Niet zozeer op basis van de verkoopvolumes, ook door de strategie van de autobouwer. Gezien de enorme investeringen van het concern in elektrische modellen en plug-in hybride technologie, moet Kia’s halo-car Stinger in de toekomst dan niet een elektrisch aangedreven model zijn?

Kia Stinger

Waterstoftechniek

We leggen de vraag voor aan Emilio Herrera, de COO van Kia Motors Europe. “Je hebt gelijk dat wij als concern veel investeren in elektrificatie. Dat is een belangrijk deel van onze strategie. Aan het begin van het jaar hebben wij onze toekomst duidelijk gemaakt in de vorm van ‘Plan S’ en die omvat de ontwikkeling van elf volledig elektrische voertuigen in de periode tot 2025. Het geeft aan hoe de transitie er uit ziet. Specifiek voor de Stinger, of beter gezegd de lange termijnvisie voor de Stinger, kijken we zeker naar een stekkerhybride en elektrische aandrijflijn, want een krachtbron met een hoge CO2-uitstoot kan niet meer en past zeker niet in onze filosofie. We onderzoeken nu de mogelijkheden voor het model. Denk daarbij ook aan waterstoftechniek. We hebben de technologie in huis. Het enige nadeel is dat waterstoftechniek erg kostbaar is en de infrastructuur voor het tanken van waterstof zich nog moet ontwikkelen. Misschien is de toekomst een andere situatie, wat tot een Stinger met brandstofcel leidt. Er is nog geen besluit over genomen.”

Kia Stinger

Breken elektrische auto’s door?

Emilio Herrera zal de Stinger niet uit het programma halen. “De auto is nu halverwege zijn levenscyclus en krijgt voor de resterende drie jaar een facelift die later dit jaar wordt doorgevoerd. De komende tijd zullen we zien hoe de markt zich ontwikkelt, of elektrische modellen doorbreken. Er zijn nu markten waar de elektro-auto sterk aan populariteit wint, zoals Frankrijk, Groot-Brittannië en Noorwegen, maar het is de vraag wat de andere markten gaan doen, Europa in het algemeen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.