Autovisie
Autovisie Nieuws 14 sep 2021

Toch geen Skoda Fabia Combi, ook Scala taait af

skoda-fabia-combi-foto-002
Skoda Fabia Combi

Heeft Skoda keihard gelogen of is het management van gedachte veranderd? De woordvoerster van het merk kan er geen antwoord op geven. Feit is dat de Tsjechische Volkswagen-dochter geen vervolg geeft aan de Fabia Combi, waarover eind vorig jaar én begin dit jaar nog stellig werd gezegd dat hij in 2023 zou komen.

Het is speculeren over waarom er geen volgende generatie verschijnt. Het is bekend dat de autobouwer net als de gehele auto-industrie in een transitie van de verbrandingsmotor naar de elektro-aandrijving zit. Die verandering brengt heel hoge investeringen met zich mee. Mogelijk sneuvelt de Fabia Combi vanwege de grote financiële injecties in de elektroplannen.

Skoda Scala prijzen 5
Skoda Scala

Daarnaast speelt de komst van een elektrische B-segmenter mogelijk een rol. Skoda en de zustermerken Volkswagen en Cupra brengen vanaf 2025 een productlijn in het segment van de compacte middenklassers. Een dergelijk elektromodel in de vorm van een crossover kan een alternatief voor de Combi vormen, aangezien elektrische auto’s meer interieurvolume binnen compactere buitenafmetingen bieden.

Groter, ruimer, slimmer, maar ook beter? Test Skoda Fabia (2021)

Skoda Scala

De Fabia Combi is niet het enige model dat reeds was aangekondigd om vervolgens toch te worden afgeschoten. De Tsjechische autobouwer liet bij de presentatie van de Fabia nog weten dat er ook een nieuwe Scala zou verschijnen. Het Duitse Automobilwoche onthult nu dat ook de Scala geen vervolg krijgt. De fabrikant zei eerder dit jaar nog de Rapid trouw te blijven, ondanks dat de nieuwe Fabia fors groter is. Volgens het merk kannibaliseren de twee productlijnen elkaar niet, aangezien ze een andere klantengroep aanspreken. Van de Scala blijft het bij één modelgeneratie. Hij werd eind 2018 aangekondigd en is sinds 2019 op de markt.

Chipstekort ook voelbaar in 2022

Skoda moet dit jaar een grote tegenvaller incasseren. De fabrikant zal volgens CEO Thomas Schäfer ongeveer 100.000 auto’s minder bouwen dan gepland. De reden is het tekort aan chips. Volgens de topman groeit de vraag naar nieuwe auto’s. Hij verwacht dat het chips tekort ook in 2022 de industrie parten blijft spelen, maar niet op zo’n grote schaal als dit jaar. Skoda bouwde vorig jaar ongeveer 940.000 voertuigen.