Toch Europese carrière voor Ford Bronco
De met veel bombarie in de Verenigde Staten gelanceerde Bronco maakt zich op voor een Europese loopbaan, nu de fabrikant heeft aangegeven de ruige offroader ook aan deze kant van de Atlantische Oceaan te gaan voeren. Het verkoopvolume is beperkt.
Is de verkoopverwachting laag, aangezien Ford het aantal beschikbare auto’s voor de Europese markt beperkt door er een select aantal deze kant op te halen? Nee, de fabrikant wil overzicht houden op de verkoop van de auto. Aangezien de Bronco er niet met en elektrische of geëlektrificeerde aandrijflijn is, heeft het model een negatieve invloed op de gemiddelde CO2-waarde van Fords wagenpark. Daarnaast moet de offroader aangepast worden om in Europa de weg op te gaan. Die investeringen wil de autobouwer onder controle houden en zodoende vooraf het verkoopvolume bepalen.
Ford zet de Bronco ook niet in alle Europese landen op de prijslijst. Net als het beschikbare productievolume is het aantal verkooplanden beperkt. Nederland behoort tot de landen waar de Bronco in de verkoop gaat. Groot-Brittannië, een groot land met veel Ford-liefhebbers en offroadrijders, krijgt de auto daarentegen niet. Ford heeft de Bronco alleen linksgestuurd ontwikkeld en gaat voor het Verenigd Koninkrijk de offroader niet ombouwen.
Kort en lang
Het is de allereerste keer dat Ford de Bronco in Europa op de prijslijst zet. In het thuisland Amerika werd het naamplaatje alweer in 1966 geïntroduceerd. Op de thuismarkt is de Bronco dan ook in verschillende varianten leverbaar, zoals een kleine en grote variant en een korte 2-deurs en lange 4-deurs uitvoering. Voor Europa komt alleen de Bronco met lange wielbasis en vier deuren beschikbaar. De auto’s zijn voorzien van uitneembare panelen en deuren. Volgens Ford kun je de portieren in acht minuten verwijderen. Ze zijn licht doordat de raamomlijsting achterwege is gelaten. Je hoeft ze niet thuis achter te laten. De auto beschikt over speciale bergvakken aan bord. OM het open rijden mogelijk te maken, zijn de buitenspiegels niet op de deur maar op de voorruit bevestigd. Voor het pure cabrioletgevoel is de auto voorzien van een hardtop, die zich van de carrosserie laat scheiden.
Vier en zes
Met welke motor de Bronco op de Europese markt komt, is niet bekend. De autobouwer levert de offroader in de Verenigde Staten met een 2,3 liter viercilinder en zescilinders met een slagvolume van 2,7 en 3,0 liter. In alle gevallen zetten de krachtbronnen hun trekkracht via vierwielaandrijving op de weg. Hij beschikt daarvoor over een Terrain Management System, een tussenbak, een differentieel achter en optioneel over een differentieel én anti-roll bar op de vooras.
Ford introduceert de Bronco eind 2023 op de Nederlandse markt. Het is het volgende oude, iconische naamplaatje dat de oversteek maakt. Eerder verschenen al de Mustang en Explorer in Europa, terwijl de productlijnen in de Verenigde Staten al enkele decennia verkrijgbaar waren. Overigens is de naam Bronco voor een deel van de Amerikaanse bevolking nieuw. Het label mag dan in 1966 zijn verschenen, in 1995 verdween de naam. Liefst 25 jaar leverde Ford geen Bronco, tot 2020.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!