Toch een vleugje Maserati Grecale onthuld
Het was de bedoeling dat Maserati de Grecale deze week uit de verpakking zou halen, maar de Italianen hebben besloten om het cadeaupapier nog wat maanden langer om de nieuwe SUV te laten zitten. Hoewel de fabrikant de Grecale nog altijd niet in vol ornaat toont, verklapt het wel enkele specificaties van de nieuweling. Tsja, die hadden we al eerder onthuld.
Maserati MC20: dit is alles wat je moet weten over de Ferrari-killer!
Welnu, Maserati komt met de cijfers achter de komma. De exacte afmetingen bijvoorbeeld, en de motorprestaties van de basismotorisering. Om met de maatvoering te beginnen, de Grecale wordt door Maserati als zijn tweede SUV neergezet. De auto is een stukje korter en minder hoog dan de Levante. Hij kent een lengte van 4,846 cm, waarmee de vijfzitter niet zo lang is als de Levante. De Grecale is bovendien langer dan de Alfa Romeo Stelvio. De breedte en hoogte van de nieuwkomer komen op respectievelijk 2,163 meter (inclusief buitenspiegels) en 1,670 meter uit.
Groter dan Alfa Stelvio
In vergelijking met de Stelvio nemen ze beide toe. Vanwaar de link met de andere Italiaanse SUV? De Grecale is zijn technische broer. De twee staan op hetzelfde platform, al is de afstand tussen de twee assen voor de Grecale tot 2,901 meter toegenomen terwijl ook de spoorbreedtes zijn aangepast. Het biedt Maserati de mogelijkheid om de auto als zogenaamd zelfstandig model te positioneren. Overigens is de afstelling van het onderstel met optioneel luchtvering afwijkend. De fabrikant geeft de Grecale echt zijn eigen karakter, iets dat we in de toekomst ook zullen toetsen.
Vier- en zescilinder
Voor de aandrijving valt de Grecale niet terug op de Alfa-broer. De V6-motor is Maserati’s eigen Nettuno-krachtbron. In vergelijking met de MC20, waarin het blok debuteerde, is het motorvermogen teruggeschroefd, om de motorkarakteristiek beter op het SUV-concept aan te sluiten. Een cijfer communiceert Maserati nog niet, maar reken op nog altijd dik 500 in plaats van 630 pk.
Maserati geeft al wel enkele specificaties van de basismotor vrij. De krachtbron met mild hybrid-techniek telt viercilinders en komt tot 300 pk/450 Nm. Hij belooft in 5,6 tellen van stilstand naar 100 km/h te accelereren en tikt na 23,7 seconden de 200 km/h aan. De topsnelheid ligt op 240 km/h. Op basis van deze aandrijflijn komt Maserati ook met een sterkere variant, zodat het motorenaanbod bij de verkoopstart uit drie aandrijflijnen bestaat. Elke motorversie krijgt zijn eigen uitrustingsniveau, waarbij de aankleding past bij de motorprestaties.
Ook off-roadmodus aanwezig
Binnen de geopteerde motorisering kan de bestuurder sowieso het rijkarakter zelfstandig instellen. Via een knop is er keuze uit Comfort, GT, Sport en Off-Road, al moet je in laatstgenoemde rijmodus geen Dakarrally-prestaties verwachten, ook al gaat de koets 20 mm tot ‘zelfs’ 30 mm omhoog. Meer instellingen zijn ondergebracht in het infotainmentsysteem, dat bestaat uit twee aanraakschermen.
Lancering ergens in 2022
Maserati zal ergens in het voorjaar van 2022 meer details over de 1870 kg zware SUV bekendmaken. De introductie stond gepland voor afgelopen september, maar de wisselvallige Italianen kozen uiteindelijk voor november, om vervolgens (zogenaamd vanwege de coronacrisis) voor een datum in 2022 te kiezen. Maserati bouwt de ongeveer 65.000 euro kostende (exclusief btw en bpm) Grecale op een andere locatie dan de Ghibli, MC20, Quattroporte en de binnenkort te introduceren GranTurismo. Op dezelfde productielijn rolt nu de Stelvio van Alfa Romeo van de band.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?