Toch 333 pk voor Volkswagen Golf R
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FDB2022AU00466_large.jpg)
Volkswagen had maar al te graag de 2.5-vijfcilinder turbomotor uit de RS3 in de Golf R gelepeld, maar toen Audi dat verzoek keihard afwees, stapten de Duitsers over op de 2.0-viercilinder turbomotor. De intentie was om er 333 pk uit te halen. Het werd uiteindelijk 320 pk. Of toch niet?
Met de ‘R’ van Ringtool: de Volkswagen Golf R (2021) – Review
Volkswagen geeft Golf Variant R-saus: gezinsauto met 320 pk en driftmodus
Maak kennis met een speciale editie van de Golf R. De hot hatch van Volkswagen bestaat 20 jaar en dat wordt gevierd. In een gelimiteerde oplage verschijnt er tijdelijk een nieuw topmodel, de Golf R 20 Years. Een van de verjaardagsitems is een opgepepte motor. Je raadt het al, hier is de 333 pk sterke versie van de tweeliter viercilinder. Volkswagen had het blok achter de hand gehouden en nu de Golf R precies 20 jaar bestaat, mag de sterkste 2.0-viercilinder van het Volkswagen-concern naar buiten.
Van R32 tot R
Liefhebbers van de 333 pk sterke uitvoering dienen te vragen naar de Golf R 20 Years-editie. Het is een eerbetoon aan zijn voorgangers, die echter niet allemaal als R door het leven gingen. De eerste edities luisterde nog naar de naam R32. Het getal in de naamgeving verwees naar de cilinderinhoud van de excentrieke VR6-motor. Later verscheen een viercilinder dwars voorin met uiteindelijk maximaal 320 pk.
Meer dan 13 pk erbij
Die dertien extra paardenkrachten vormen niet alleen de slagroom op de taart, ook de standaard montage van het R Performance-pakket. Dat bestaat uit een R-Performance Torque Vectoring-systeem in combinatie met de Vehicle Dynamics Manager en de extra rijmodi Special en Drift. Verder geeft Volkswagen als cadeautje de 20 Years-editie een grotere achterspoiler en 19 inch Estoril-wielen, zaken die optioneel op de reguliere Golf R zijn. Exclusief voor de Golf R 20 Years zijn de afwerkingslijsten op het dashboard en deurpanelen in carbon fibre.
Eén jaar in productie
De in 4,6 tellen van stilstand naar 100 km/h accelererende en 270 km/h snelle Golf R 20 Years wordt gedurende een jaar gebouwd. Hoeveel er uiteindelijk verschijnen, is dus afhankelijk van de belangstelling voor het jubileummodel. Hij komt zowel in Europa als in Noord-Amerika beschikbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet