Autovisie
Autovisie Nieuws 20 apr 2020
Leestijd: 7 minuten

Tijd voor een gebruikte cabriolet? Hoe test je een occasion?

Daar sta je dan, met je neus tegen het raam, kijkend naar strakblauwe hemel en het brandende zonnetje. Wat is er lekkerder dan met een biertje en een barbecue in de tuin zitten? Welnu, een cabriolet. Je springt in de auto, drukt op een knop en het dak gaat open. Voel je je de wind al door de haren gaan?

Het is al weken lekker weer en het blijft voorlopig ook zonnig. Geen wolkje in de lucht en het zonnetje brandt lekker. Als je dan met je auto op pad gaat, draai je subiet het portierraam open voor verkoeling, voordat de airconditioning de temperatuur in de auto reguleert. In een cabriolet heb je het gevoel op een rijdend terras te zitten, maar dan zonder wijntje of biertje. Borrelnootjes zou nog kunnen, maar die zijn niet aan te bevelen tijdens het rijden. Want wat als je je verslikt? Het mag de pret niet bederven. Het gevoel van vrijheid en snelheid is lekker. Wordt het een cabriolet of denk jij ook een van populairste apps heet niet voor niets ‘buien’radar….. 

Handomdraai

Eigenlijk is het voorjaar een slechte periode om een cabriolet te kopen, want dan is de vraag hoger. En wanneer iets populair is, dan stijgen de prijzen. Toch, als je een open auto optimaal wilt gebruiken, moet je hem nu kopen en niet over een half jaar. Want het voorjaarszonnetje zorgt er nu voor dat je het dak achter je kunt neerklappen. Met al die elektrische systemen van tegenwoordig is dat met een druk op de knop gerealiseerd. De rapste ligt in zeven tellen achterop, de meest trage in een seconde of dertig. Als je het handmatig moet doen, dan is dat in de meeste gevallen doodeenvoudig. Tenzij je een oogje hebt op bijvoorbeeld een Suzuki Vitara, Donkervoort D8 of een Jeep Wrangler. Het open en sluiten van die softtops voelt als het opzetten van de tent tijdens het kamperen.

Welke cabriolet past bij jou?

Welke cabriolet gaat het worden? Kijk goed naar je wensen, je gezinssamenstelling en je doel met de cabriolet. Cabrio’s zijn vaak krap op de tweede zitrij en beperkt in bagageruimte. Wil je er dagelijks mee rijden of wordt het een auto voor zon- en feestdagen? Zo is de Mazda MX-5 een absolute rijdersauto, maar wil je er dagelijks mee rijden, dan moet je concessies doen.

Een Mini Cabriolet is een open model met twee zitrijen, maar de ruimte achterin is uiterst beperkt en de bagageruimte is maar een fractie groter dan het volume van het dashboardkastje. Een Volkswagen Beetle Cabriolet oogt leuk en frivool, maar rijdt behoorlijk saai. De Citroën C3 Pluriel kan volledig open, maar wanneer je de auto van zijn dak ontdoet, betekent dat wel dat de enorme dakbogen thuis achtergelaten moeten worden. Want ze zijn te groot om in de auto mee te nemen.

Ingenieuze systemen

Welk concept cabriolet bij je past, ontdek je snel als je naar de specificaties van de auto kijkt. Heb je je oog op een model laten vallen dat bij je past, maak dan een goede testrit. Heb je nooit eerder een cabriolet gereden, maak dan zeker een proefrit! Open en sluit nog voor het vertrek de kap. Werkt de elektrische installatie wel? Vooral bij cabriolets met een inklapbare hardtop is dat essentieel. Dat zijn ingenieuze systemen waarbij de dakdelen vrij precies in elkaar moeten vouwen. In het geval van een elektrisch bedienbare softtop moet het schouwspel van open naar dicht en vice versa perfect werken.

Mocht je op dat moment twijfelen of de kap niet goed werkt, dan kun je nog terugvallen op de verkoper. Datzelfde geldt wanneer de softtop handbediend is. Is de softtop gesloten, kijk dan of je door het dak kunt kijken. Zie je een lichtpuntje in het donkere dak, dan weet je dat er een gaatje in zit en dat wil je niet. Kijk ook naar de achterruit, want als die van kunststof is, kan die een vouw hebben. En dat kan langzaam een scheurlijn worden. De meeste daken van cabriolets hebben tegenwoordig overigens een glasdeel met verwarmingselement.

CABRIOLETS DIE ER NOOIT KWAMEN

Regentest

Klaar voor de rit? Start de proefrit altijd met een geopende softtop. Moet er een tonneaucover of afdekhoes (Volkswagen Golf, Ford Escort, Porsche 911) over het geopende dak, doe dat dan. Tijdens het rijden waait er vuil tussen de softtop en dat gaat krassen. Laat ook even de ramen volledig zakken om erachter te komen hoe dat aanvoelt tijdens het rijden. Stop halverwege de trip bij een wasbox. Kies de optie afspoelen (zonder shampoo of wax) en spuit het dak nat. Let wel, eerst het dak sluiten en eventueel handmatig vergrendelen.

Druppels aan de binnenzijde van de ramen en op de stoelen duiden op een lekkage van het dak. Weet dat het opnieuw bekleden van het dak prijzig is. Waarom de ‘regentest’ pas in de tweede helft van de proefrit? Een nat dak mag niet gevouwen worden om te voorkomen dat de kap stinkt en kringen gaat vertonen. Tijdens het rijden met een gesloten dak – zeker in de tunnel – valt direct het hoge geluidsniveau op. Bij modellen met een inklapbare hardtop mag er niet met een hogedrukspuit op de rubbers gespoten worden, omdat daardoor de coating van de afdichtingen gaat.

Hardtop van een cabrio

Als de cabriolet is voorzien van een extra afneembare hardtop, laat deze dan verwijderen. Zo’n hardtop kun je zien als een wintermuts en die maakt er soms een heel andere auto van. Zo’n vast dak van plastic of van metaal verhoogt door zijn stevige constructie namelijk de torsiestijfheid. Daar heeft juist een open auto gebrek aan. Maak alleen een proefrit in een cabriolet waar zo’n wintermuts op zit om bijgeluiden te signaleren, niet om het karakter van de auto te leren. Overigens is niet voor elke auto een hardtop verkrijgbaar. Wie wil weten voor welke auto wel en niet, moet eerst navraag doen. Voor auto’s met een rolbeugel en het dak achter op de auto liggend is de kans heel klein dat er een hardtop voor bestaat.

Mercedes Vario fds
Mercedes SLK concept

Waar moet je op letten in een cabriolet?

Mocht je nooit eerder in een cabriolet hebben gereden, dan zal het je opvallen dat de auto mogelijk kraakjes heeft en de binnenspiegel trilt. Door het ontbreken van een vast dak buigt en wringt de carrosserie namelijk. In oudere cabriolets voel je tijdens het rijden een licht schuddende stuurkolom en voorruitstijl, vooral tijdens het nemen van oneffenheden of het schuin nemen van een drempel. Voor de duidelijkheid: Dat hoort er tot op zekere hoogte allemaal bij en deze symptomen vallen gewoon nauwelijks op. Dat betekent ook dat wanneer je het dak bedient, of dat nu een softtop of inklapbare hardtop is, de auto op een vlakke ondergrond moet staan. De hedendaagse open auto’s zijn relatief stijf, maar het openen en sluiten van het dak blijft precisiewerk.

Cabriolets met softtop:

  • Alfa Spider
    Aston Martin V8 Roadster
    Aston Martin DBS Volante
    Audi A3 Cabriolet
    Audi Cabriolet
    Audi TT Roadster audittrsroadster10-722604
    Audi A5 Cabriolet
    Audi R8
    Bentley Continental GTC
    Bentley Azure
    BMW 1 Serie
    BMW 2 Serie
    BMW Z3
    BMW 6 Serie
    BMW 8 Serie
    Chevrolet Corvette
    Chrysler Crossfire
    Chrysler PT Cruiser Convertible
    Corvette C5 coupé en Convertible
    Corvette C5 coupé en Convertible

    Citroën C3 Pluriel
    Ferrari 360 Spider
    Ferrari 550 barchetta Pininfarina
    Fiat Punto
    Fiat 124 Spider
    Ford Escort Cabriolet
    Ford Mustang Convertible
    Jaguar F-Type
    Jaguar XK8 Convertible
    Lamborghini Gallardo Spyder
    Lamborghini Murcielago Roadster
    Land Rover Range Rover Convertible
    Lexus LC Convertible
    Lotus Elan
    Mazda MX-5
    Maserati GranCabrio
    Mercedes-Benz C-Klasse
    Mercedes-Benz E-Klasse
    Mercedes-Benz SLS
    Mercedes-AMG GT
    MGF
    MG TF
    Morgan Plus 4
    Nissan Murano Cabriolet
    Opel Astra Cabriolet
    Opel GT
    Porsche Boxster
    Porsche 911 Cabriolet Porsche Boxster
    Rolls-Royce Dawn
    Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé
    Suzuki Vitara
    Volkswagen Golf Cabriolet
    Volkswagen New Beetle Cabriolet
    Volkswagen T-Roc Cabriolet

Cabriolets met inklapbare hardtop:

  • BMW 4 Serie
    BMW Z4
    Cadillac XLR
    Daihatsu Copen
    Ferrari SuperAmerica
    Ford Focus CC
    Lexus IS Cabriolet
    Lexus SC
    Nissan Micra C+C
    Nissan Micra C+C

    McLaren 570S Spider
    McLaren 720S Spider
    Mitsubishi Colt CZC
    Nissan Micra C+C
    Opel Tigra
    Opel Cascada
    Peugeot 206 CC
    Peugeot 307 CC
    Renault Mégane CC
    Mercedes-Benz SL
    Volkswagen Eos

Cabriolets met uitneembare dakdelen

  • Bugatti Veyron Grand Sport
    Suzuki Cappuccino
    Suzuki Cappuccino

    Ferrari F50
    Jaguar XJ-SC
    Jeep Wrangler
    Lamborghini Aventador Roadster
    Porsche Carrera GT
    Suzuki Cappuccino
    TVR Griffith

Straatauto’s zonder dak

  • Aston Martin V12 Speedster
    Aston Martin V12 Speedster autovisie cito motors Eindhoven
    Aston Martin V12 Speedster Autovisie Noël van Bilsen

    Bentley Bacalar
    Donkervoort D10
    Ferrari Monza SP
    KTM X-Bow
    Lamborghini Aventador J
    Lamborghini Centenario Roadster
    Lotus 340R
    Lotus 2-Eleven
    McLaren Elva
    Mercedes-Benz SLR Stirling Moss
    Renault Sport Spider

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.