Tien feiten over de Mercedes-Benz G-Klasse
Het Amerikaanse persbureau Bloomberg kreeg toegang tot de productiehal van Magna International in het Oostenrijkse Graz waar de G-Klasse van de band rolt. Dat leverde enkele interessante foto’s op. En het geeft ons de gelegenheid om tien bijzondere feiten over de G-Klasse voor u op een rij te zetten.
“De G-Klasse is nog lang geen verleden tijd, gelukkig”
- De G-Klasse is nog lang niet ten dode opgeschreven. Hij kwam dan wel in 1979 op de markt en wordt sindsdien door Magna International Inc gebouwd, maar de levensduur van de terreinbeul werd de afgelopen jaren telkens verlengd. De SUV moet nog minimaal 8 jaar in productie blijven. Dat betekent dat Magna de auto nog tot 2022 mag blijven bouwen.
- In 2017 moet er een grote restyling van de G-Klasse komen. Volgens Mercedes’ designbaas Gorden Wagener moet de ‘zeecontainer’ altijd blijven wat het is. “Het is een cool car en hij zal niet drastisch veranderen. Nu zitten we in een proces dat we iets meer wijzigen, maar de volgende keer kan dat weer iets minder zijn”, zegt Wagener.
- De G-Klasse onderging dit jaar nog een milde opfrisbeurt. Belangrijkste wijziging is de motoraanpassing van de G500. Die heeft namelijk niet langer een atmosferische 5,5 liter V8 aan boord, maar een aangepaste versie van de 4,0 liter V8 biturbo uit de AMG GT. In de G500 is hij goed voor een vermogen van 422 pk en 610 Nm koppel.
- Volgens Mercedes-Benz is er intern gezien geen concurrentie tussen GL en ML, G-Klasse. De G staat op zichzelf. Het is geen groot productievolume maar het is een goed volume om het model te blijven voeren.
- Het huidige leveringsprogramma van de G-Klasse bestaat nog enkel uit de vijfdeurs Wagon en de spectaculair ogende G 500 4×4². De Cabriolet, 6×6 en korte driedeurs zijn sinds enige tijd uit productie.
- De letter G is een afkorting voor Geländewagen wat in Britse taal neerkomt op cross country vehicle ofwel, terreinwagen.
- Leuk feitje: in 1988 reed een Duits koppel liefst 850.000 kilometer in een 300GD. Ter vergelijking, dat is naar de Maan en terug, plus nog eens 80.000 kilometer. De betreffende G-Klasse heeft momenteel een ereplek in het Mercedes-Benz Museum.
- Peugeot heeft op basis van de G-Klasse ook tijdelijk een vierwielaangedreven off-roader geleverd. Dat was de Peugeot P4. De motor en uitrusting waren afkomstig van Peugeot zelf.
- De G-Klasse is ook onder de merknaam Puch verkocht. In 2013 ontving Mercedes-Benz nog een megaorder van het Zwitserse leger om de complete vloot terreinvoertuigen te vervangen door de Mercedes-Benz G300 CDI. Opvallend, want de PUCH 230 GE-modellen die het leger gebruikte zijn in feite ook Mercedes-Benz G-Klasses.
- De Mercedes-AMG G 65 met 630 pk en 1.000 Nm kost in Nederland 383.195 euro. Het belastingbedrag voor deze uitvoering bedraagt 106.717 euro BPM en 47.984 euro BTW. Samen is dat bijna 155.000 euro. Dat bedrag is weer genoeg om de standaarduitvoering van de G-Klasse (G 350 d) te kopen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen
-
Verkoop van elektrische auto’s bijna gehalveerd! Dit is waarom
-
Televisie- en magnetronfabrikant bouwt opvallende MPV
-
De naam van platform Xiaomi’s Ferrari look-a-like geloof je niet
-
Eerste elektrische GT van Jaguar kan je dit jaar nog zien
-
Prinsjesdag 2024 – Hoe het kabinet elektrische rijders op kosten jaagt
-
Oei, stoer accelereren met Lamborghini Revuelto gaat flink fout
-
Zo bizar veel kost inschrijving voor beroemde Gumball 3000 Rally
-
Duik in de prijslijst: Alpine A290 – dit kost de elektrische hot hatch
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Voor 2238 euro extra maakt Volvo jouw EX30 superruim!
-
Koopje! Deze elektrische occasion rijd je al voor 7.500 euro