Throwback Thursday: Jaguar XE
Testredacteur Peter Hilhorst blikt elke donderdag via zijn Instagram-account terug op een memorabel driftmoment. Op deze Throwback Thursday is dat de Jaguar XE 2.0D uit 2015.
Peter vertelt: “Als er een model is waarmee de leaseauto als een royale betaling in nature voelt, dan is het de achterwielaangedreven XE. Hij heeft een prachtig uitgewogen, geoliede besturing, die de gripgrens en de stand van de voorwielen prima laat aanvoelen. Daarbij biedt het onderstel een mix van rubberen stevigheid met een groot absorptievermogen. De wielgeleiding van de XE komt indrukwekkend subtiel over en het koetswerk reageert kalm op hobbels. De carrosseriecontrole is goed, zonder onnatuurlijk vlak te blijven liggen.
BEKIJK OOK: AUTOVISIE-REVIEW – JAGUAR XE
Er is aanvankelijk wat onderstuur, zeker als de auto optioneel vóór smallere banden heeft dan achter, maar dat laat zich met stuur en gaspedaal eenvoudig corrigeren. Deze 163 pk en 380 Nm leverende diesel loopt niet over van de kracht. Daarom is de handbak een prima hulpmiddel om hem makkelijker dwars te krijgen. Vlak voor insturen de koppeling in, beetje gas bij en de koppeling snel laten opkomen. Door deze zogenoemde clutch kick worden de achterwielen ineens overspoeld door koppel en dan breekt hij uit. Dan ontdek je makkelijk te controleren overstuur en als bonus een royale stuuruitslag om dat op te vangen. Ideaal materiaal voor de drifter.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder
-
Als je snel bent, kun je nog subsidie krijgen op de Fiat Grande Panda
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar