Testredacteur Peter Hilhorst blikt elke donderdag via zijn Instagram-account terug op een memorabel driftmoment. Op deze Throwback Thursday is dat de Jaguar XE 2.0D uit 2015.

Peter vertelt: “Als er een model is waarmee de leaseauto als een royale betaling in nature voelt, dan is het de achterwielaangedreven XE. Hij heeft een prachtig uitgewogen, geoliede besturing, die de gripgrens en de stand van de voorwielen prima laat aanvoelen. Daarbij biedt het onderstel een mix van rubberen stevigheid met een groot absorptievermogen. De wielgeleiding van de XE komt indrukwekkend subtiel over en het koetswerk reageert kalm op hobbels. De carrosseriecontrole is goed, zonder onnatuurlijk vlak te blijven liggen.

BEKIJK OOK: AUTOVISIE-REVIEW - JAGUAR XE

Er is aanvankelijk wat onderstuur, zeker als de auto optioneel vóór smallere banden heeft dan achter, maar dat laat zich met stuur en gaspedaal eenvoudig corrigeren. Deze 163 pk en 380 Nm leverende diesel loopt niet over van de kracht. Daarom is de handbak een prima hulpmiddel om hem makkelijker dwars te krijgen. Vlak voor insturen de koppeling in, beetje gas bij en de koppeling snel laten opkomen. Door deze zogenoemde clutch kick worden de achterwielen ineens overspoeld door koppel en dan breekt hij uit. Dan ontdek je makkelijk te controleren overstuur en als bonus een royale stuuruitslag om dat op te vangen. Ideaal materiaal voor de drifter.”