Testredacteur Peter Hilhorst blikt elke donderdag via zijn Instagram-account terug op een memorabel driftmoment. Op deze Throwback Thursday is dat de Cadillac ATS 2.0T uit 2013.

Peter vertelt: “Wie de technische specificaties van de Cadillac ATS juist interpreteert, ontcijfert vanzelf de ware bedoelingen van de Amerikanen. De achterwielaangedreven Cadillac krijgt in Europa namelijk standaard een FE3-sportonderstel, een handgeschakelde zesbak, een vergroot koelsysteem, Brembo-remmen op de vooras en een sperdifferentieel. Maar de juiste wapens staan niet garant voor een klinkende overwinning. Daarvoor moet het totale aanvalsplan kloppen. En dat doet het. Nat, glad of stoffig asfalt? De Cadillac blijft kaarsrecht overeind. Het bewijs dat het chassis en het onderstel helemaal kloppen. Nooit zet de ATS een sprong over de grens. Altijd treedt hij voetje voor voetje het grensgebied binnen, waardoor zijn reacties goed te voorspellen zijn. Ook in krappe bochten is er niet meer dan wat licht waarschuwend onderstuur. Of op speciaal verzoek mega overstuur. Door een bocht hard te naderen, voor het insturen te remmen om de achteras te ontlasten en vervolgens de 353 Nm zijn beulswerk te laten doen. Dan verbreekt de grip en smeert de achterzijde heerlijk naar buiten. Tegensturen, de grip verbroken houden en Vitamine D(rift) scoren.”

Opponent

Een citaat uit de reportage van 2013: “Het geluid van een mondharmonica snijdt door de stilte. Houten klapdeuren piepen door haastig naar buiten lopende mensen. Balustrades kraken onder het gewicht van het onrustig schuifelende publiek. De spanning in Petrolheadroad bouwt zich op. Honderden ogen zijn gericht op één plek. Daar staat een BMW 3 Serie. Hij kijkt zelfverzekerd de lege hoofdstraat in, wachtend op zijn opponent. Zorgeloos over de afloop. Jaren achtereen was de Duitser dankzij snelle reflexen zijn tegenstrevers de baas. Maar er hangt iets in de lucht. Iedereen voelt dat. Dan komt er een Cadillac ATS de hoek omstuiven. Op honderd meter afstand parkeert hij tegenover de 3 Serie. Koplampen seinen, een motor maakt toeren, achterwielen draaien in het zand. De Cadillac schiet vooruit, de BMW vertrekt ook. Ze spuiten op elkaar af. De confrontatie is aanstaande. En dan, dan klinkt een daverende klap. Er stuitert een verkreukeld BMW-logo door het stof en het beeld gaat op zwart. Een dergelijke video moét Cadillac overwogen hebben voor de commercial van de ATS. Want er is maar één auto die het luxemerk van General Motors te grazen wil nemen. Nee, wil vermorzelen: de BMW 3 Serie.”

Polderen

De reportage eindigt met een verrassende conclusie: “De gevestigde orde tegenover de ambitieuze uitdager, de 328iA tegenover de ATS 2.0T. De ruime meerderheid van de stemmen krijgt de BMW. Hij is zonder meer de completere auto van de twee. Een bruggenbouwer, dankzij meer bedieningsgemak, meer comfort, meer ruimte en de fijnere aandrijflijn. Bovendien goedkoper dan de dure Cadillac. Dan laten we het imago nog even voor wat het is. Maar het ‘polderen’ van de 3 Serie om een groter publiek te bereiken, kost hem wel wat steun van de puristen. Cadillac duikt in dat gat met de ATS. Als een populist roept de Amerikaan zaken die de stuurman graag wil horen, maar vooral wil voelen in een auto. Daarmee biedt Cadillac de auto die BMW ooit leverde. De meest dynamische sedan in zijn segment.”