Lekker tegendraads van Volvo. Het Zweedse merk neemt geen auto's mee naar de Amerikaanse vakbeurs Automobility LA en de LA Autoshow, maar toont slechts een display met daarop de tekst: "This is not a car."


PR-geintje natuurlijk, want daarmee valt Volvo op tussen alle auto's op de beursvloer. De fabrikant zelf zegt echter inhoud te willen geven aan de veranderende auto-industrie. Volvo wil naar eigen zeggen de discussie aanzwengelen over de toekomst van de mobiliteit. Voor de autoshow van LA - die volgende week van start gaat - heeft het merk al een foto laten zien van een mobiele telefoon met daarbij de tekst "This is not a phone".

René Magritte

Volvo knipoogt daarmee naar het kunstwerk La trahison des images (Het verraad der voorstelling) van de Belgische kunstenaar René Magritte. Het schilderij is te zien in het Los Angeles County Museum of Art en laat een pijp zien, met daaronder de tekst "Ceci n'est pas une pipe" (Dit is geen pijp). Magritte herhaalde het kunstje in 1964 met het schilderij Ceci n'est pas une pomme (Dit is geen appel).