De orderboeken voor Audi’s eerste volledig in serie gebouwde elektro-auto zijn al geopend en uit de fabriek in het Belgische Vorst rollen al de eerste pre-productiemodellen. Toch zijn de testrijders van Audi nog druk bezig met hun werkzaamheden. Autovisie-lezer Rogier Holstein spotte de ingenieurs van Audi met hun gecamoufleerde E-tron.

Foto: Rogier HolsteinFoto: Rogier Holstein


Holstein kwam de testrijders in het Oostenrijkse Villach tegen. De heren maakten gebruik van een laadpaal bij de plaatselijke McDonalds, zo geeft Holstein aan. Hij aarzelde niet en legde de elektrische SUV op de gevoelige plaat vast. Nadat Holstein zelf was gespot, trokken de testrijders een pyjama over de auto. Blijkbaar voelden de heren zich erg ongemakkelijk, want in de haast om weg te komen, vergaten ze de klep van de laadopening te sluiten.

Foto: Rogier HolsteinFoto: Rogier Holstein


Concept cars

De nieuwe E-tron moet nog officieel worden voorgesteld, maar het ontwerp is geen grote verrassing. De autobouwer heeft al verschillende concept cars op diverse autoshows voorgesteld en al die modellen lijken op het definitieve design. Tegen het einde van het jaar arriveren de eerste exemplaren bij de Audi-dealers. De levering aan klanten gaat pas volgend jaar van start. Voor de Nederlandse importeur is dat te laat om klanten nog van het lagere bijtellingsbedrag te laten profiteren. Per 1 januari verandert het bijtellingspercentage. Dan dient over de eerste 50.000 euro een percentage van 4% te worden berekend. Over het deel boven de halve ton dient 22% aan bijtelling te worden betaald. Voor dit jaar geldt 4% over het gehele bedrag.

Foto: Rogier HolsteinFoto: Rogier Holstein


Handvol

De E-tron is de eerste volledig elektrische auto die op grote schaal wordt gemaakt. Het bedrijf leverde al een kleine serie van de R8 E-tron, maar daarvan zijn slechts een handvol auto’s vervaardigd. Met de SUV start de fabrikant een offensief. Een jaar na de SUV volgt de E-tron Sportback, gevolgd door andere elektromodellen. Het merk verwacht dat van Audi’s afzet in 2025 een op de vijf een elektro-auto is.

Foto: Rogier HolsteinFoto: Rogier Holstein


Half uur

De fabrikant geeft de E-tron een batterij mee waarmee ongeveer 400 km kan worden afgelegd. Het merk belooft dat het accupakket in slechts een half uur volledig kan worden opgeladen. Meer technische informatie geeft Audi in een later stadium vrij. Het studiemodel beschikte over drie elektromotoren, één bij de voorwielen en twee bij de achteras. Het systeemvermogen bedraagt 320 kW. Tijdens een boostfase reiken de elektromotoren zelfs tot 370 kW. Het koppel bedraagt 800 Nm. De motorprestaties versnellen de E-tron van stilstand naar 100 km/h in 4,6 seconden. De topsnelheid bedraagt 210 km/h.

Foto: Rogier HolsteinFoto: Rogier Holstein