Tesla’s bijzondere geheim: winst komt niet uit verkoop auto’s
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2FElon-Musk-thumbs-up-down-16x9-1-e1667040267187.png)
Het jaar 2020 was bijzonder voor Tesla. Niet alleen wist de fabrikant voor het eerst meer dan een half miljoen auto’s te bouwen, er werd ook winst gemaakt. Dat is voor het eerst in 17 jaar. Bijzonder is dat de winst niet door de verkoop van auto’s kwam.
Tesla boekte in 2020 een nettowinst van 721 miljoen dollar, terwijl het in 2019 nog een verlies van 862 miljoen dollar moest incasseren. Als het bedrijf van Elon Musk alleen auto’s had verkocht, was 2020 ook met verlies afgesloten. Het geheim van de winst van Tesla heeft dan ook niets met de verkoop van auto’s te maken, maar met groene credits leveren aan andere fabrikanten.
Tesla maakt winst door andere fabrikanten
In de Verenigde Staten eisen elf staten dat autofabrikanten tegen 2025 een bepaald percentage zero-emissions vehicles verkopen. Dat zijn voortuigen waarvan de aandrijving geen schadelijke uitstoot veroorzaakt. Als ze dat niet kunnen, moeten de fabrikanten ‘groene credits’ kopen van een branchegenoot die wel aan die eisen voldoet, zoals Tesla. Het bedrijf van Musk bouwt uitsluitend elektrische auto’s, dus kan wel wat van die credits missen.
Het is een lucratieve business voor Tesla, dat de afgelopen vijf jaar 3,3 miljard dollar binnen wist te halen met de verkoop van groene credits aan andere fabrikanten. De vraag neemt op korte termijn alleen maar toe, want in 2020 verkocht het bedrijf van Elon Musk voor 1,6 miljard dollar aan groene credits. Als deze lucratieve tak er niet was, zou Tesla geen winst hebben gemaakt.
Niet toekomstbestendig
Hoewel Tesla momenteel de toonaangevende fabrikant van elektrische auto’s is, neemt de concurrentie toe. Vrijwel elke autofabrikant komt met eigen EV’s of is van plan zich snel in het elektrosegment te mengen. Volkswagen is Tesla op het gebied van EV-verkoop in het grootste deel van Europa voorbij en maakte indruk met de ID.3.
Google-kopstuk over Tesla Autopilot: “Dit gaat nooit volledig werken”
In de Verenigde Staten loopt General Motors zich warm. De fabrikant zei onlangs dat het tegen 2035 hoopt volledig over te schakelen op emissievrije auto’s. Dat kan op lange termijn wel eens een bom leggen onder de extra inkomsten van Tesla. Er zal steeds minder interesse zijn in het kopen van de overtollige groene credits. Gelukkig heeft het elektromerk nog genoeg troeven achter de hand. De bouw van de reeds aangekondigde Cybertruck komt namelijk dit jaar op gang. Na de pickup volgt de marktintroductie van de enkele jaren geleden aangekondigde Roadster. Ook de vrachtwagen van Tesla, de Semi, staat volgens Musk nog op de planning om dit jaar het levenslicht te zien.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen