Tesla gaat opladen elektrische auto goedkoper maken
Het opladen van een elektrische auto aan een laadpaal is niet heel goedkoop. Gelukkig kan het goedkoper door de inzet van accu’s. Tesla komt binnenkort met de technologie voor de Superchargers. Andere partijen volgen.
Bij de aanschaf van een elektrische auto speelt geld een grote rol. Het is namelijk bewezen dat mensen de auto op stroom voornamelijk kopen/leasen omdat dit ze minder in de portemonnee raakt dan een auto met verbrandingsmotor. Het echte kantelpunt wordt half 2020 verwacht. Vanaf dan is de EV over de langere termijn echt goedkoper. Maar voor die tijd kan het zomaar zijn dat het opladen van een dergelijke vierwieler ook goedkoper wordt. Dit dankzij de inzet van ouderwetse loodbatterijen.
Goedkoop
Verschillende partijen in de Verenigde Staten, waaronder de overheid, Tesla en het Consortium for Battery Innovation (CBI), hebben een even simpele als doeltreffende manier gevonden om laadstations efficiënter te laten werken. Op stations kunnen geavanceerde loodbatterijen geplaatst worden die zich opladen op momenten dat stroom goedkoop is. Deze opgeslagen stroom kan vervolgens gebruikt worden wanneer het druk bij het station is, of op momenten dat de afname van stroom duur is.
Het voordeel van de loodbatterijen is dat ze relatief simpel werken en geen smerige giftige goedjes kunnen lekken. Het is namelijk een volledig droge technologie. Bijkomend voordeel voor de exploitant van het laadstation is dat het hem flink wat duiten kan schelen. In Amerika wordt geschat op een besparing van ongeveer $3.000 per maand. Dit zou dan doorberekend kunnen worden naar de klant. Iets wat Tesla voornemens is om te doen, want volgens Elon Musk komt de technologie naar de Superchargers van het merk. Een planning wordt helaas niet gegeven.
Semi
Over batterijen en Tesla gesproken: er spelen productieproblemen. Tesla gaf eerder al aan dat er accutekorten zouden ontstaan en die zijn er nu. Het bedrijf kan niet genoeg batterijen produceren om de beloofde Tesla Semi-productie eind dit jaar op te starten. Deze wordt een jaar opgeschoven naar eind 2020. Hoewel dit voor reguliere klanten geen impact heeft zullen de grotere bedrijven die de vrachtwagens in bestelling hebben staan allerminst geamuseerd zijn.
Natuurlijk belooft Musk er alles aan te doen om de accuproductie zo snel mogelijk uit te breiden. Daarvoor zijn de gesprekken met partner Panasonic al gestart.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland