Het opladen van een elektrische auto aan een laadpaal is niet heel goedkoop. Gelukkig kan het goedkoper door de inzet van accu's. Tesla komt binnenkort met de technologie voor de Superchargers. Andere partijen volgen.

Tesla Model X en Model STesla Model X en Model S


Bij de aanschaf van een elektrische auto speelt geld een grote rol. Het is namelijk bewezen dat mensen de auto op stroom voornamelijk kopen/leasen omdat dit ze minder in de portemonnee raakt dan een auto met verbrandingsmotor. Het echte kantelpunt wordt half 2020 verwacht. Vanaf dan is de EV over de langere termijn echt goedkoper. Maar voor die tijd kan het zomaar zijn dat het opladen van een dergelijke vierwieler ook goedkoper wordt. Dit dankzij de inzet van ouderwetse loodbatterijen.

Goedkoop

Verschillende partijen in de Verenigde Staten, waaronder de overheid, Tesla en het Consortium for Battery Innovation (CBI), hebben een even simpele als doeltreffende manier gevonden om laadstations efficiënter te laten werken. Op stations kunnen geavanceerde loodbatterijen geplaatst worden die zich opladen op momenten dat stroom goedkoop is. Deze opgeslagen stroom kan vervolgens gebruikt worden wanneer het druk bij het station is, of op momenten dat de afname van stroom duur is.

Het voordeel van de loodbatterijen is dat ze relatief simpel werken en geen smerige giftige goedjes kunnen lekken. Het is namelijk een volledig droge technologie. Bijkomend voordeel voor de exploitant van het laadstation is dat het hem flink wat duiten kan schelen. In Amerika wordt geschat op een besparing van ongeveer $3.000 per maand. Dit zou dan doorberekend kunnen worden naar de klant. Iets wat Tesla voornemens is om te doen, want volgens Elon Musk komt de technologie naar de Superchargers van het merk. Een planning wordt helaas niet gegeven.

Tesla SemiTesla Semi


Semi

Over batterijen en Tesla gesproken: er spelen productieproblemen. Tesla gaf eerder al aan dat er accutekorten zouden ontstaan en die zijn er nu. Het bedrijf kan niet genoeg batterijen produceren om de beloofde Tesla Semi-productie eind dit jaar op te starten. Deze wordt een jaar opgeschoven naar eind 2020. Hoewel dit voor reguliere klanten geen impact heeft zullen de grotere bedrijven die de vrachtwagens in bestelling hebben staan allerminst geamuseerd zijn.

Natuurlijk belooft Musk er alles aan te doen om de accuproductie zo snel mogelijk uit te breiden. Daarvoor zijn de gesprekken met partner Panasonic al gestart.