Tesla wil eigenlijk van productiepartner Panasonic af als het aankomt op het produceren van de accu's voor hun auto's. Daarom heeft het al een 'Skunkworks lab' opgezet voor de ontwikkeling van eigen accucellen.

Tesla Model Y


De afgelopen maanden heeft Tesla meerdere malen gewaarschuwd voor tekorten aan bronmaterialen voor het produceren van de batterijen die in hun auto's en de vrachtwagen moeten komen. Ook liet het weten dat het op dit moment samen met Panasonic niet genoeg productiecapaciteit heeft om genoeg accu's te bouwen. Daardoor zou de Model Y nu al vertraagd moeten worden. Gelukkig zitten Tesla en Panasonic al om de tafel om dit probleem zo snel mogelijk te tackelen. Maar als het aan de Amerikaanse autobouwer ligt, dan wil het het liefst af van de afhankelijkheid van Panasonic. Daarom is het nu achter gesloten deuren begonnen met het ontwikkelen van eigen accuceltechnologie.

Skunkworks

Vijf werknemers van Tesla lieten tegenover CNBC weten dat de autofabrikant op dit moment een klein 'Skunkworks' laboratorium heeft opgestart. Deze zou in het Tesla-gebouw aan de Kato Road gevestigd moeten zijn. Dit ligt op enkele minuten rijden afstand van de fabriek in Fremont. Op deze locatie wordt nu onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor het in eigen beheer produceren van accucellen. Hieronder vallen nieuwe lithium-ion batterijen en innovatieve productiemanieren. Daarmee zou het bedrijf gemakkelijker hogere volumes batterijen moeten kunnen produceren.

Het partnerschap tussen Tesla en Panasonic loopt al sinds 2014, maar loopt sinds dit jaar iets minder soepel. Beide partijen bezitten gezamenlijk de accufabriek in Nevada. Het is al lang een wens van Elon Musk, CEO van Tesla, om de batterijproductie binnen de muren van zijn bedrijf te houden. Maar het belooft nog een flinke uitdaging te worden voor de autobouwer. Zeker gezien deze net weer een bezuiniging heeft aangekondigd. Een waarbij er zelfs op het verbruik van WC-papier wordt gelet. Ook loopt het productieproces van de auto's nog niet helemaal op rolletjes. Je zou daarom kunnen denken dat Tesla zich wellicht beter op dit zou kunnen focussen.

Schopstoel

Zelfs als Tesla eigen accu's gaat produceren, zal dit zeker niet op korte termijn gebeuren. Panasonic zit dus nog zeker niet op de schopstoel. Als dat überhaupt al gaat gebeuren. Het lijkt logischer dat de elektrische automaker de fabrikant inschakelt om de Chinese Model 3's van batterijen te gaan voorzien.