Elon Musk wil blijkbaar koste wat het kost de snelste elektrische vierdeurs auto op de markt hebben. Tesla verhoogt het vermogen van de Model S met 50 pk zodat deze de Porsche Taycan Turbo S op alle punten kan verslaan.

Tesla Model S


De strijd voor de titel van snelste elektrische vierdeurs auto gaat onverminderd door tussen Tesla en Porsche. Maar waar hij eerst alleen werd gevoerd op de Nürburgring, verplaatst het zich nu ook naar de openbare weg. Tesla kan het blijkbaar niet verkroppen dat de Taycan op de kwartmijl sneller is dan de Model S. Daarom meldt Elon Musk, CEO van Tesla, nu dat er een update aankomt voor de Model S. Deze verhoogt het piekvermogen van de auto met 50 pk. Hierdoor zou de Amerikaanse vierwieler z'n Duitse concurrent ook op de 402,34 meter moeten verslaan.

Automaat

Op papier is de Tesla Model S Performance sneller dan een Porsche Taycan Turbo S in een 0-100 sprint. De Tesla heeft namelijk maar 2,4 seconden nodig, de Taycan doet er 2,8 seconden over. Maar op de langere afstanden haalt de Porsche de Model S in dankzij het feit dat hij een tweetraps automaat heeft. Maar met de software-update die Tesla gaat uitbrengen, moet dat verleden tijd zijn.

Het extra vermogen wordt mogelijk gemaakt doordat Tesla de aansturingssoftware voor de elektromotoren optimaliseren. Of dit ook impact zal hebben op het bereik van het voertuig is nog niet bekend.

Porsche Taycan Turbo S


Plaid

Op dit moment probeert Tesla met man en macht het Nürburgringrecord voor snelste elektrische vierdeurs auto van Porsche af te pakken. Volgens de uitspraken van Musk lijkt dit een eitje te zijn, want de testtijden die ze met de speciaal geprepareerde Model S Plaid neerzetten, zijn ongeveer 17 seconden lager dan het record. Het opmerkelijke aan het verhaal is wel dat Tesla nog steeds geen officiële recordpoging heeft gedaan. Wanneer deze gepland staat is ook nog steeds onduidelijk.

Als het Tesla lukt om het record uiteindelijk op naam te schrijven, heeft Porsche nog een kans om deze terug te pakken. Het huidige record is namelijk gezet met een reguliere Taycan, de snellere Taycan Turbo S zou aanzienlijk sneller over het Duitse circuit kunnen rijden. Daarnaast zou Porsche de Turbo S kunnen aanpassen om nog beter te presteren. Dat doet Tesla immers ook met het model dat zij inzetten.

Records

Maar dat aanpassen van auto's voor een recordpoging staat inmiddels ter discussie. De organisatie van de Nürburgring wil de waarde van de records die op het circuit gezet worden naar oude glorie verhogen door strengere regels in te stellen. Nu wordt er alleen geëist dat de auto's waarmee een record wordt gezet ook productiemodellen zijn. In het geval van Tesla is dat nog niet zo, al heeft Musk belooft dat de auto waarmee ze het record van Porsche willen afpakken, aankomende zomer in productie gaat.