‘Toyota en Tesla werken samen aan goedkope elektrische auto’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F01%2FTesla-China.png)
Toyota en Tesla zouden voornemens zijn om samen een betaalbare elektro-SUV op de markt te brengen. Naar verwachting rijdt dat model in 2023 al rond.
Dat schrijft het Aziatische Chosun, dat de informatie heeft gekregen van ‘een functionaris uit de Japanse auto-industrie’. De website schrijft dat de twee partijen al een tijdje met elkaar praten om samen een elektrisch platform te ontwikkelen voor een nieuw model. Toyota zou de verantwoordelijkheid nemen voor het platform, Tesla ontfermt zich daarbij over de aandrijflijn en softwaretechnologie.
Japanse markt
Bundelen de twee de krachten, dan kunnen ze een redelijk betaalbare elektro-auto op de markt brengen. Het is voor Tesla bovendien interessant om op die manier de Japanse markt te betreden, want daar zet het op dit moment nog maar weinig voertuigen af. Toyota kan op zijn beurt natuurlijk gebruikmaken van de expertise van Tesla op het gebied van elektro- en softwaretechnologie, waarmee het op dit moment hoge ogen gooit.
Is dit inderdaad het geval, dan lijkt dit de auto te worden die Elon Musk al een tijdje aankondigt. De grote baas van Tesla heeft al meerdere malen, waaronder tijdens de Battery Day van vorig jaar, gezegd in 2023 met een betaalbare elektro-auto te willen komen. Hij gaf toen ook direct een prijs voor een dergelijk model: 25.000 dollar.
Aandelen in Tesla
Een samenwerking tussen de twee partijen klinkt overigens niet zo gek als het lijkt. Toyota en Tesla sloten namelijk al eens de handen. In 2010 gingen ze een samenwerking aan om een elektro-auto te ontwikkelen, maar het verkocht in 2014 al een deel van de aandelen in het bedrijf. In 2017 deed Toyota de overgebleven aandelen in Tesla van de hand. Nog een mooi detail is het feit dat de bekende productiefaciliteit van Tesla in Fremont, Californië, voorheen gebruikt werd door Toyota en General Motors.
Of de geruchten over deze nieuwe samenwerking waar zijn, kunnen we niet zeggen. De twee autogiganten houden de kaken voor nu nog stijf op elkaar, maar wellicht komt daar snel verandering in.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Wij zijn hartstikke dom, aldus Tesla-baas Elon Musk
-
Zo steekt Dacia meedogenloos de draak met BMW
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet