Tesla: ‘Nee joh! Een stuur dat onderweg loskomt, is helemaal geen defect’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F02%2F2023_02_10_11_35_25_Tesla_Y_did_the_steering_wheel_fall_off_Prerak_on_Twitter_elonmusk_As_83_v.jpg)
Een nieuwe auto die onderweg zijn stuurwiel verliest… BMW, Peugeot, Toyota, of iedere andere autofabrikant zou ervoor door het stof gaan en minstens een terugroepactie aankondigen. Maar Tesla niet. Het bedrijf van Elon Musk noemt het niet eens een defect.
Een Amerikaanse Tesla-rijder was onderweg met zijn gloednieuwe Model Y, toen hij onderweg opeens het stuurwiel los in zijn handen had. Hij had zijn auto net een week daarvoor opgehaald.
Tesla vraagt 100 dollar voor reparatie
Het wonderlijke daarna was dat het servicecentrum van Tesla hem 100 dollar in rekening wilde brengen voor de reparatie. Pas nadat de man de publiciteit opzocht (ironisch genoeg op Twitter), kon het opeens wél gratis.
Nederlandse bedrijven moeten honderden miljoenen investeren in laadpalen
Na veel heen en weer gediscussieer, besloot Tesla om de Model Y terug te kopen en de gedupeerde koper een nieuw exemplaar te geven. Van de begeleidende e-mail lusten de honden echter geen brood.
Nee joh, een los stuur is geen defect
“We hebben vastgesteld dat het voertuig geen defect heeft en dat er geen sprake is van non-conformiteit”, schrijft de Amerikaanse fabrikant. “Er is niks wat onder de garantie valt en waarvoor Tesla aansprakelijk is.” Alsof een los stuurwiel volkomen normaal is…
Het merk gaat verder op een uitsproken arrogante toon: “Als teken van goodwill naar u als gewaardeerde klant, hebben we besloten om de auto terug te kopen. Op voorwaarde dat hij wordt teruggegeven zonder schade.” Dat laatste is een mooie ironische toevoeging.
Problemen met kwaliteit niet nieuw
Problemen met kwaliteit zijn niet nieuw bij Tesla. Bij een Model 3 vloog al eens het panoramadak eraf, een andere Model 3 kwam zónder remblokjes uit de fabriek en drie jaar geleden ging er ook al een stuur verloren. Je zou verwachten dat Tesla ervan leert.
Dit is hoe extreem veel geld jongeren betalen voor een autoverzekering
We zijn benieuwd hoe dit in de komende jaren gaat uitpakken. Steeds meer gevestigde merken komen met elektrische modellen die de strijd met Tesla aankunnen en die hebben de kwaliteit en de klantenservice over het algemeen wél op orde.
Lees ook:
Ook interessant
-
Prijs ‘powerbank’ Tesla Cybertruck gelekt
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Geen verrassing! Tesla Cybertruck is 21.000 dollar duurder dan beloofd
-
Klanten en autobedrijven zijn massaal boos op Tesla
-
Deze nieuwe laadpalen van Lotus zorgen voor spanning bij Tesla
-
Gelekt! Het extreme trekgewicht van de Tesla Cybertruck valt toch tegen
-
Je raadt nooit wie er groot fan is van de Tesla Cybertruck
-
Elon Musk bevestigt: Tesla gaat een goedkope elektrische auto bouwen in Duitsland
-
Hoera! De overheid gaat meebetalen aan jouw Tesla Model Y
-
De nieuwste pr-stunt van Elon Musk en Tesla is levensgevaarlijk
-
Elon Musk over Tesla Cybertruck: ‘We hebben ons eigen graf gegraven’
-
Tesla-rijder moet 20.000 euro betalen omdat zijn Model Y niet tegen regen kan