Tesla Semi even snel als een Ferrari 288 GTO
Nou, vooruit… Normaal gesproken doen we geen vrachtwagens, maar voor deze ene keer wel. Dit is de Tesla Semi, de volledig elektrische trekker die het merk van Elon Musk al enige tijd geleden heeft aangekondigd.
Tesla is altijd een merk van superlatieven, dus laten we die eerst maar eens langsgaan. De Semi kan in 5 seconden van stilstand naar 60 mph (97 km/h) knallen. Dat betekent dat de trekker precies even snel is als een Maserati Quattroporte S, een Volkswagen Golf R en zelfs een Ferrari 288 GTO, om maar even iets heel exotische te noemen. Met een trailer van maximaal 36.000 kilogram erachter is de Semi iets minder Usain Bolt-achtig, want dan duurt het 20 seconden om naar 60 mph (97 km/h).
Megacharger-stations
Volstrekt niet relevant natuurlijk, want het gaat bij een vrachtwagen om de actieradius. En die is, volgens Tesla, zo’n 800 kilometer groot. De Semi heeft vier elektromotoren voor evenzoveel achterwielen. Die krijgen hun ‘sap’ van een batterijpakket dat onder de cabine ligt en bij nieuwe Megacharger-stations in 30 minuten weer tot vier vijfde op te laden zijn (goed voor ongeveer 640 kilometer).
Zitpositie
Opvallend in de cabine is de zitpositie van de bestuurder. De chauffeursstoel is in het midden geplaatst, met rechts erachter nog een zitplaats (een slaapvertrek heeft de Semi (nog) niet). De rest van het interieur is, zoals we dat gewend zijn van Tesla, buitengewoon minimalistisch, met twee schermen links en rechts voor de bediening, navigatie en het entertainment. De Semi is uitgerust met het nieuwe Enhanced Autopilot-systeem.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk