Tesla schrapt ‘Full Self Driving Capability’ van optielijst
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftesla-geavanceerde-autopilot-2.jpg)
Tesla noemt niet langer de ‘Full Self Driving Capability’ op de optielijst. De optie – beschikbaar sinds 2016 – zorgde volgens Tesla-topman Elon Musk voor te veel verwarring, want de naam zou de suggestie wekken dat een Tesla volledig autonoom zou kunnen rijden, maar dat is nog niet het geval. Het mag bovendien wettelijk gezien niet.
Geavanceerde Autopilot
Tesla blijft achter de schermen wel werken aan extra systemen om autonoom rijden mogelijk te maken. In plaats van ‘Full Self Driving Capability’ spreekt Tesla in het vervolg over een Geavanceerde Autopilot.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftesla-geavanceerde-autopilot.jpg)
Uitgebreid rijhulpsysteem
Deze Geavanceerde Autopilot bestaat uit vier camera’s, twaalf ultrasone sensoren en 360-gradendekking. De aanzienlijk toegenomen sensorgegevens worden verwerkt door een computer met 40 keer meer rekenkracht dan voorheen. De Tesla past de snelheid automatisch aan de verkeersomstandigheden aan, behoudt zijn positie op de rijstrook, wisselt van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder, neemt zelf opritten en afritten van snelwegen, verlaat de snelweg wanneer je de bestemming nadert, parkeert zelf op een parkeerplek in de buurt en rijdt zelfstandig de garage in en uit. Met deze eigenschappen is de Geavanceerde Autopilot van Tesla een van de meest uitgebreide rijhulpsystemen van dit moment.
Belangrijke zin
Tesla voegt nu ook een belangrijke zin toe in de omschrijving van het systeem: “De Geavanceerde Autopilot moet worden beschouwd als een assistentiefunctie voor de bestuurder. De bestuurder blijft altijd verantwoordelijk voor het onder controle van de auto.” Geavanceerde Autopilot kost 5.300 euro, maar inclusief activeren van de software betaal je 6.400 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie