Tesla schrapt ‘Full Self Driving Capability’ van optielijst
Tesla noemt niet langer de ‘Full Self Driving Capability’ op de optielijst. De optie – beschikbaar sinds 2016 – zorgde volgens Tesla-topman Elon Musk voor te veel verwarring, want de naam zou de suggestie wekken dat een Tesla volledig autonoom zou kunnen rijden, maar dat is nog niet het geval. Het mag bovendien wettelijk gezien niet.
Geavanceerde Autopilot
Tesla blijft achter de schermen wel werken aan extra systemen om autonoom rijden mogelijk te maken. In plaats van ‘Full Self Driving Capability’ spreekt Tesla in het vervolg over een Geavanceerde Autopilot.
Uitgebreid rijhulpsysteem
Deze Geavanceerde Autopilot bestaat uit vier camera’s, twaalf ultrasone sensoren en 360-gradendekking. De aanzienlijk toegenomen sensorgegevens worden verwerkt door een computer met 40 keer meer rekenkracht dan voorheen. De Tesla past de snelheid automatisch aan de verkeersomstandigheden aan, behoudt zijn positie op de rijstrook, wisselt van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder, neemt zelf opritten en afritten van snelwegen, verlaat de snelweg wanneer je de bestemming nadert, parkeert zelf op een parkeerplek in de buurt en rijdt zelfstandig de garage in en uit. Met deze eigenschappen is de Geavanceerde Autopilot van Tesla een van de meest uitgebreide rijhulpsystemen van dit moment.
Belangrijke zin
Tesla voegt nu ook een belangrijke zin toe in de omschrijving van het systeem: “De Geavanceerde Autopilot moet worden beschouwd als een assistentiefunctie voor de bestuurder. De bestuurder blijft altijd verantwoordelijk voor het onder controle van de auto.” Geavanceerde Autopilot kost 5.300 euro, maar inclusief activeren van de software betaal je 6.400 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam