Tesla Model S vliegt in de fik, Tesla beschuldigt garagist
Wederom een Tesla die blijkbaar uit zichzelf vlam vatte. Deze keer stond een Model S ter reparatie bij een Chinese garagist. Deze kreeg ook gelijk de schuld van de brand in de schoenen geschoven.
Tesla lijkt een groeiend probleem te hebben met de auto’s die uit zichzelf in de brand vliegen. De laatste die we tot nu toe zien komt uit China. Daar stond een Model S voor onderhoud in een door de fabrikant gelicenseerde garage. Tesla reageerde dan ook snel op het incident door de garagist de schuld in de schoenen te schuiven. Deze zou niet correct met het accupakket omgesprongen zijn.
Meterkast
Volgens Electrek zou de Tesla ‘s nachts vlam gevat hebben. De brandweer werd om 1:45 uur namelijk door omstanders ingelicht. De Model S stond toen op de lift en in de garage was niemand aanwezig. De brandweer moest de deur openbreken en werd daarbij getrakteerd op dikke zwarte rookwolken en niet één maar twee brandhaarden. De elektrische auto stond in de brand en de meterkast ernaast ook.
Nu zou je kunnen denken dat de meterkast ook de schuldige van de brand zou kunnen zijn, maar Tesla heeft bevestigd dat de auto de brand startte. Het accupakket van de Model S zou flinke waterschade gehad hebben. Volgens de autofabrikant handelde de Chinese garagist niet volgens de voorgeschreven richtlijnen. Door die nalatigheid kon het accupakket op een later moment vlam vatten.
Minder vaak
Tesla blijft steevast volhouden dan hun auto’s veel minder vaak uit zichzelf ontbranden dan dat wagens met verbrandingsmotoren dat doen. Volgens hen is er één Tesla-brand per elke 274 miljoen afgelegde kilometers. Auto’s met verbrandingsmotoren zouden eens per elke 21 miljoen afgelegde kilometers vlam vatten. Tesla baseert deze cijfers op de eigen administratie en cijfers van de National Fire Protection Association (NFPA) en het U.S. Department of Transportation. De autofabrikant heeft inmiddels wel stappen genomen om de problemen zoveel mogelijk te voorkomen. Eerder dit jaar kwam het met een update die het temperatuurmanagement van het accupakket en diens levensduur verbeteren. Nadeel hiervan was dat enkele Model S-eigenaren ineens veel minder bereik bleken te hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30