Daar hebben we de eerste pakezeluitvoering van de Tesla Model S. Deze Shooting Brake komt uit de koker van het Engelse bedrijf Qwest Norfolk en wordt half mei officieel op de London Motor Show gepresenteerd.

Shooting BrakeShooting Brake


Deze blauwe Shooting Brake van Qwest is gebaseerd op een Tesla Model S P90D, een uitvoering die inmiddels niet meer te krijgen is. Hij heeft dus een 90 kWh-batterij, vierwielaandrijving, een actieradius van zo'n 500 kilometer en een vermogen van 532 pk (in Ludicrous Mode) en 931 Nm koppel. Daarmee gaat de Shooting Brake nog steeds in 2,8 seconden naar 100 km/h, want qua gewicht veranderde er niet zoveel. Sterker nog, door het kwistige gebruik van koolstofvezel door Qwest is de Shooting Brake zelfs 12 kilogram lichter dan de Model S waarop bij is gebaseerd.

Bijna 80.000 euro

Ben je in de markt voor een Tesla Model S Shooting Brake, dan kun je bij Qwest aankloppen. Goedkoop is de ombouw echter niet, want je moet ten eerste zelf een Model S meebrengen en ten tweede ook nog 70.000 pond (bijna 80.000 euro) aan Qwest overmaken voor de conversie. Is dat het waard? Als je 80 mille aan euro's in je zak voelt branden en per se een auto wilt hebben die bijna niemand anders heeft, dan misschien wel.

Nederlandse Shooting Brake

In de intro schreven we dat dit de eerste stationvariant van de Model S is, want er komt er in ieder geval nog een aan. Het Nederlandse RemetzCar - dat onder meer de Audi A8-limousine van koning Willem-Alexander maakte - werkt ook aan een Model S Shooting Brake. Het bedrijf levert al een begrafeniswagen op basis van de elektrische hatchback. RemetzCar is van plan om niet meer dan twintig exemplaren van de Model S Shooting Brake te bouwen. De auto wordt in maart gepresenteerd.