Elektrische auto’s zijn niet optimaal als het aankomt op het trekken van een lading. Toch geeft Tesla de optie om dit te doen met de Model 3. Hierop kan vanaf nu een trekhaak gemonteerd worden.


De elektrische auto mag dan de toekomst hebben, ze hebben allemaal nog steeds een probleem: ze kunnen niet goed overweg met een aanhanger of caravan. Dit probleem ligt vooral bij de elektromotoren die bij het trekken van een lading ineens veel meer stroom nodig hebben waardoor de accu’s van een elektrische auto binnen no-time leeg getrokken worden. Maar dat wil niet zeggen dat een trekhaak niet handig kan zijn op dergelijke auto’s. Dat ziet Tesla al langer in, en daarom biedt het nu ook op de Model 3 een optionele trekhaak aan.

Fabrieksoptie

Voor de Tesla Model 3 Standard Range en de Long Range kan nu de trekhaak aangevinkt worden bij het bestellen. De fabrieksoptie kost in Nederland 1080 euro en wordt geleverd met de 'Tow Mode' waardoor de Model 3 efficiënt met het extra gewicht achter de auto omgaat. Niet dat dit heel erg veel is, want het maximale trekgewicht van de auto is beperkt tot 910 kilo. Een beetje caravan kan je dus niet achter de Model 3 hangen.

Opvallend is ook dat de optie niet beschikbaar is voor de Model 3 Performance. Volgens Tesla heeft dit iets te maken met het maximale gewicht dat de achterbanden van de auto mogen dragen. De auto zelf is natuurlijk niet bepaald licht te noemen met 1847 kilogram.

Daarnaast hebben huidige Model 3-eigenaren die ook een trekhaak zouden willen pech. De Europese regelgeving laat het niet toe na aflevering een trekhaak op de Tesla te monteren.

Model X

De Tesla Model 3 is niet de eerste Tesla die met een trekhaak geleverd kan worden. De Model X ging hem al voor. Deze heeft zelfs een maximaal trekgewicht van 2250 kilogram en ook de speciale 'Tow Mode'. Helaas blijkt uit ervaringen van eigenaren dat ook deze auto nog steeds niet optimaal is als caravantrekker. Met een vaartje van maximaal 80 kilometer per uur haalt de Model X ongeveer 200 kilometer op een volle lading (de helft van het normale bereik). Dat betekent dus erg vaak opladen tot de vakantiebestemming is bereikt.