Tesla mag Model 3 niet meer ‘veiligste auto’ noemen
Keer op keer komt de Tesla Model 3 als erg veilige auto uit de bus, maar het merk mag de Model 3 niet meer als ‘veiligste auto’ bestempelen. Dit zou misleidend zijn.
Als we de veiligheidstest van onder andere de Euro NCAP en de Amerikaanse NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) mogen geloven, dan bouwt Tesla uiterst veilige voertuigen. De Model 3 haalde bij beide instanties de volle vijf sterren. En hoewel de NHTSA na de test aangaf dat bestuurders van de Model 3 het minst waarschijnlijk verwond zouden raken in deze auto ten tijde van een ongeluk, mag het bedrijf van Elon Musk niet roepen dat de Model 3 de veiligste auto van dit moment is.
Documenten
Tenminste, dat vindt de Amerikaanse transportautoriteit. Advocaten van deze instelling maakten namelijk bezwaar tegen de blogpost die Tesla op 7 oktober 2018 plaatste. Dit naar aanleiding van een aantal ongelukken met de Model 3 sindsdien. Dat blijkt uit documenten die PlainSite heeft ingezien. Volgens de NHTSA zijn de resultaten van de tests niet zo makkelijk te vergelijken met andere voertuigen als Tesla doet lijken. Sterker nog, volgens hen zijn de uitgegeven scores niet te vertalen naar een rangschikking. Daarom is het onmogelijk om een auto als ‘veiligst’ of ‘perfect’ te bestempelen.
Het is overigens niet de eerste keer dat Tesla de veiligheidsscore iets te ruim opvat. In 2013 kreeg de Model S ook alle vijf de sterren toegewezen na uitgevoerde crashtests. Tesla vond dit blijkbaar iets te karig. De elektrische autofabrikant communiceerde zelf namelijk dat de Model S een score van 5,4 sterren had gekregen. Iets wat onmogelijk is aangezien de NHTSA auto’s maximaal vijf sterren kan geven.
Niet eens
De Californische autofabrikant is het niet eens met de beschuldiging van misleidende communicatie. Een woordvoerder laat weten dat ‘Tesla consumenten van eerlijke en objective informatie over de relatieve veiligheid van voertuigen met een 5-sterren rating voorzien.’
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi’s voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland