Tesla mag Model 3 niet meer ‘veiligste auto’ noemen
Keer op keer komt de Tesla Model 3 als erg veilige auto uit de bus, maar het merk mag de Model 3 niet meer als ‘veiligste auto’ bestempelen. Dit zou misleidend zijn.
Als we de veiligheidstest van onder andere de Euro NCAP en de Amerikaanse NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) mogen geloven, dan bouwt Tesla uiterst veilige voertuigen. De Model 3 haalde bij beide instanties de volle vijf sterren. En hoewel de NHTSA na de test aangaf dat bestuurders van de Model 3 het minst waarschijnlijk verwond zouden raken in deze auto ten tijde van een ongeluk, mag het bedrijf van Elon Musk niet roepen dat de Model 3 de veiligste auto van dit moment is.
Documenten
Tenminste, dat vindt de Amerikaanse transportautoriteit. Advocaten van deze instelling maakten namelijk bezwaar tegen de blogpost die Tesla op 7 oktober 2018 plaatste. Dit naar aanleiding van een aantal ongelukken met de Model 3 sindsdien. Dat blijkt uit documenten die PlainSite heeft ingezien. Volgens de NHTSA zijn de resultaten van de tests niet zo makkelijk te vergelijken met andere voertuigen als Tesla doet lijken. Sterker nog, volgens hen zijn de uitgegeven scores niet te vertalen naar een rangschikking. Daarom is het onmogelijk om een auto als ‘veiligst’ of ‘perfect’ te bestempelen.
Het is overigens niet de eerste keer dat Tesla de veiligheidsscore iets te ruim opvat. In 2013 kreeg de Model S ook alle vijf de sterren toegewezen na uitgevoerde crashtests. Tesla vond dit blijkbaar iets te karig. De elektrische autofabrikant communiceerde zelf namelijk dat de Model S een score van 5,4 sterren had gekregen. Iets wat onmogelijk is aangezien de NHTSA auto’s maximaal vijf sterren kan geven.
Niet eens
De Californische autofabrikant is het niet eens met de beschuldiging van misleidende communicatie. Een woordvoerder laat weten dat ‘Tesla consumenten van eerlijke en objective informatie over de relatieve veiligheid van voertuigen met een 5-sterren rating voorzien.’
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen