Het is ontzettend slim dat Tesla zijn semi-autonome systeem Autopilot noemt, maar ook ontzettend misleidend. De Amerikaanse staat Californië wil daarom dat de fabrikant een andere naam verzint voor zijn elektronische rijassistent.

autopilotautopilot


Het Californische Department of Motor Vehicles (DMV) heeft regelgeving in de voorbereiding die autofabrikanten verbiedt om nog langer termen als 'zelfrijdend', 'autonoom' en 'automatische piloot' te gebruiken in reclamemateriaal. Althans, autofabrikanten mogen die termen wel gebruiken, maar dan moet het aangeprezen systeem ook daadwerkelijk in staat zijn tot volledige autonomie.

Menselijke aandacht

En dat is Autopilot niet. Het DMV beschouwt Tesla's systeem als een Level 2-technologie, wat betekent dat het nog steeds menselijke aandacht nodig heeft. Als de nieuwe regels ingaan, mogen automerken hun producten alleen nog als autonoom aanduiden als ze door de Society of Automotive Engineers aangemerkt zijn als Level 3-, Level 4- of Level 5-producten.

Volledig zelfstandig

Een Level 5-auto kan onder alle omstandigheden volledig zelfstandig en zonder supervisie opereren. Een Level 4-voertuig kan dat in principe ook, maar heeft onder moeilijke omstandigheden, zoals bij extreem weer, menselijke aandacht nodig. Een Level 3-wagen kan alleen autonoom functioneren in een bepaalde omgeving, zoals bijvoorbeeld op de snelweg.

LEES OOK: AUTOPILOT LEVERANCIER TREKT HANDEN AF VAN TESLA

Een woordvoerder van Tesla zei tegen de San Francisco Chronicle: "Tesla bekijkt de voorgestelde regelgeving en zal met het DMV in contact treden. Autopilot maakt autorijden veiliger en minder stressvol. Daarbij hebben we altijd duidelijk gezegd dat het systeem een auto niet volledig autonoom maakt. Net zoals een automatische piloot dat ook niet met een vliegtuig doet."

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz haalde in juli een reclamefilmpje van de Amerikaanse televisie. "Is de wereld echt klaar voor een voertuig dat zelf kan rijden?", vroeg het merk in de spot voor de nieuwe E-Klasse. Het kwam Mercedes op kritiek te staan van onder meer Consumer Watchdog, de organisatie die het "belachelijk" noemt dat Tesla zijn elektronische rijassistent als Autopilot mag aanprijzen.