Tesla laat klanten toch weer gratis opladen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftesla-model-x-en-model-s.jpg)
Vorig jaar schrapte Tesla het gratis opladen aan een Supercharger voor alle klanten. Er moest betaald worden voor elke kW die de accu’s in verdween. Tot dit weekend. Nu mag het weer gratis, maar niet voor kopers van de Model 3.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftesla-model-x-en-model-s.jpg)
Vorig jaar was de situatie onhoudbaar voor Tesla. Tenminste, als we Elon Musk mochten geloven. Hij beweerde dat gratis laden voor Tesla-kopers simpelweg niet vol te houden was, zeker niet met de komst van het volumemodel, de Model 3. Maar het kwam ook mede omdat de Superchargers geüpdatet moesten worden, en dat geld moest ergens vandaan komen. Het idee was dan ook dat de opbrengst van elke afgetapte kW linea recta terug ging in de ontwikkeling van de laders. Ook werd het tarief bij de lader nog een beetje omhoog gegooid. En vervolgens weer iets naar beneden bijgesteld omdat klanten begonnen te zeuren.
Kleine lettertjes
En het is nu weer tijd voor een verandering, want Tesla laat kopers van de Model S en X weer gratis aan de Superchargers laden. Natuurlijk staan er wel wat kleine lettertjes bij. Het gratis laden geldt namelijk alleen voor de eerste eigenaar. Degene die de auto over een paar jaar als occasion oppikt moet gewoon betalen bij de laadpalen van Tesla. Dat meldt techblog Electrek op basis van interne memo’s die zij inzagen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftesla.png)
Model 3
Opvallend is dat de kopers van de Model 3 niet gratis mogen laden. Het kan zijn dat Tesla de gratis extra bij de grotere en duurdere auto’s heeft ingezet omdat er meer van die modellen verkocht moeten worden. Het is immers een erg aantrekkelijke extra. Maar het lijkt er eerder op dat gratis laden simpelweg niet haalbaar is voor de Model 3. De kleine Tesla heeft al een stuk minder marge waar de fabrikant van moet leven. Als daar ook nog eens gratis stroom bij uitgedeeld wordt blijft er niets meer over.
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger
-
Wanneer je ook in auto’s van Lexus een yoke-stuur kan verwachten
-
Dit is hoeveel wegenbelasting je voor een camper betaalt in 2026
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Skoda maakt de Enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden
-
Dit kosten de nieuwe Mini Cooper en Countryman
-
De wankelmotor is betaalbaar terug bij Mazda
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen