Tesla staat op het punt om een recordpoging te doen op de Nürburgring met een Model S. Alleen is dit geen normale. De gebruikte versie heeft een nieuwe 'Plaid powertrain'. Dat wil zeggen dat het de krachtigste Tesla Model S tot nu toe is.

Tesla Model S P100D


Elon Musk, CEO van Tesla, kondigde onlangs aan dat de Model S een record op de Nürburgring zou gaan zetten. Of dat ook gaat lukken zullen we ongetwijfeld binnenkort zien, want de Model S is al gespot op het legendarische circuit. Er is alleen wel iets aan de hand, want de Tesla die op het Duitse asfalt rijdt is er niet zomaar één. Op verschillende spionagefoto's is te zien dat het gaat om een extra dikke versie die een P100D+-badge op de achterkant draagt. Dat wijst erop dat Musk een extra krachtige versie van de S inzet om de Porsche Taycan van de troon te duwen.

Plaid

Daarnaast heeft Tesla onlangs een record voor snelste vierdeursauto op Laguna Seca gezet. Dit deed het merk met een Model S met een zogenoemde 'Plaid powertrain'. Deze aandrijflijn moet meer vermogen leveren dan de krachtigste Tesla's van dit moment. Daarmee wist de Model S het staande record met een seconde te verbeteren. Het nieuwe record staat op 1:36,555. Het lijkt erop dat de auto ook in Duitsland wordt ingezet.

Hoeveel krachtiger deze speciale versie van de Model S is, laat Musk niet weten. Wat hij wel via Twitter vertelt is dat de Plaid-versie van de Model S, Y en Roadster in ontwikkeling zijn. Ze komen boven de Performance-modellen met de Ludicrous-mode te staan en zullen daarom ook duurder worden. Maar, zo stelt Musk, ze zullen nog steeds goedkoper zijn dan vergelijkbare modellen van de concurrentie. De Plaid zal standaard zijn voor de Roadster en het duurt nog zeker een jaar voordat het bedrijf klaar is met de ontwikkeling van de aandrijflijn.

Tesla Roadster


Dikker

Naast de nieuwe Plaid-optie oogt de elektrische auto waarmee een record op de Nürburgring gezet moet worden ook anders. Hij heeft een sportievere voorbumper met grotere luchtgaten, vermoedelijk voor betere koeling. En heeft grotere velgen met sportiever rubber die zich in uitgeklopte wielkasten bevinden.

Volgens bronnen zou Tesla op 21 september een privé-slot van 30 minuten op de Nordschleife geboekt hebben. Het zou kunnen dat de recordpoging al op 18 september plaatsvindt, maar dan zou de Tesla waarschijnlijk het circuit niet voor zichzelf hebben.