Waar zo'n beetje elke autofabrikant een simpele regensensor kiest voor het aansturen van de ruitenwissers, gaat Tesla een stap verder. Het merk introduceert een compleet neural net genaamd 'Deep Rain' om de wissers aan te sturen.


Een regensensor lijkt in de meeste gevallen een prima vinding om ervoor te zorgen dat de ruitenwissers op een auto tijdig reageren op regendruppels. Maar toch lijkt dat bij Tesla niet het geval. Eigenaren klagen erover dat de wissers op hun voertuigen niet snel genoeg reageren en dat software-updates het alleen maar erger maken. Tesla grijpt daarom nu in en zet de regensensor buitenspel. De ruitenwissers op een Tesla worden binnenkort aangestuurd door een neural net met de naam Deep Rain. Dit laat Elon Musk via Twitter weten.

Neural net

Voordat we verdergaan, is het wellicht handig om uit te leggen wat een neural net precies is. Het gaat namelijk nogal ver om zoiets in te zetten voor de ruitenwissers. Een neural net is een stuk software dat zichzelf dingen kan aanleren zonder dat het daar eerder kennis over had. Dit doet de software op basis van beelden of andere identificatiemiddelen die door mensen gelabeld zijn. Neem bijvoorbeeld een foto van een kat. Als deze met het label 'kat' in een neural network geladen wordt, kan het op basis van die foto meerdere katten herkennen. Ook katten die het systeem nog niet eerder gezien heeft.

Regen of sneeuw

Elon Musk is dus voornemens om deze technologie in te zetten voor het herkennen van regendruppels. Hij wil Deep Rain aansturen met beelden uit alle camera's die op een Tesla zitten. Doordat het systeem precies aanleert hoe regen, sneeuw of andere vormen van neerslag eruit zien, kan het daarmee de  reactiesnelheid van de ruitenwisser verhogen. Daarnaast beweert Musk dat het systeem ook kan herkennen hoe regen of sneeuw de condities op het wegdek beïnvloedt. Vervolgens speelt het hierop in en verlaagt het de snelheid van de auto als dat nodig is.

Wanneer Tesla Deep Rain uitbrengt, is nog niet duidelijk, maar volgens de CEO duurt het niet lang meer. Wel laat Musk weten dat hij als over-the-air-update geleverd wordt en dat de nieuwe Hardware 3.0-computer (Tesla's nieuwste versie van Autopilot) geen vereiste is.