Tesla kleeft al acht weken aan dezelfde laadpaal
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FTesla-model-3-Duurtester-90-van-90opladen-laadpaal.jpg)
Een Tesla Model 3 kleeft al acht weken lang aan dezelfde laadpaal. De eigenaar is al die tijd op vakantie.
Geen boete voor laadpaalklever
De auto, laadpaal en laadkabel zijn omgeven door spinnenwebben. Zo lang staat de auto al onaangeroerd op dezelfde plek, zo blijkt uit een item van NH Nieuws. Daniëlle Smit uit Nieuw-Sloten baalt er behoorlijk van dat de elektro-auto al acht weken een laadpaal bezet houdt. Ze noemt het een “bizarre vertoning”.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2FTesla-model-3-Duurtester-85-van-90-opladen-laadpaal.jpg)
Ze heeft haar ergernis kenbaar gemaakt bij de gemeente, maar daar willen ze er niks van weten. Volgens de gemeente is het geen probleem als iemand een laadpaal ‘wat langer’ gebruikt. Een woordvoerder laat namelijk aan de omroep weten dat Amsterdam een groot netwerk van laadpalen heeft. Bovendien heeft de hoofdstad geen tijdslimiet voor het parkeren aan laadpalen.
Verschillende regels
Er is momenteel nog geen nationale wet die dicteert dat men niet langer dan nodig aan een laadpaal mag hangen. Tot ergernis van veel EV-rijders. Bepaalde gemeentes hanteren echter wel dergelijke regels.
In de ‘Algemene Plaatselijke Verordening’ van Noordwijk staat dat het verboden is om een laadplek bezet te houden wanneer de batterij vol is. Onlangs kreeg een man uit Noordwijk een boete van €95 nadat hij twee uur lang aan een laadpaal stond terwijl zijn accu vol zat. Hij ging in beroep tegen de beslissing, maar volgens de rechter was de boete gegrond. Je auto ‘s nachts aan een openbare laadpaal leggen in een van deze gemeentes kan dus resulteren in een boete, of een spontane nachtwandeling om je auto te verplaatsen.
Betalen per minuut
Boetes uitdelen is een manier om ervoor te zorgen dat mensen niet onnodig lang laadpalen in beslag nemen, maar er zijn ook alternatieven. In Oostenrijk betaal je in tegenstelling tot Nederland niet per kWh, maar per minuut. Ook dit is ingevoerd in de hoop laadpaalklevers tegen te gaan.
Foto’s ter illustratie, niet de bewuste auto en laadpaal
Lees ook:
Ook interessant
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B
-
Dit is hoe groot het accupakket van Tesla’s elektrische vrachtwagen (Semi) is
-
Dochteronderneming Nederlandse Lightyear falliet
-
Deze bijzondere Audi Activesphere heeft een laadbak
-
Peugeot wil Europa’s grootste EV-fabrikant worden, en dit is hoe
-
5 redenen om (niet) een elektrische camper te kopen