Tesla geeft officieel toe: ‘Full Self-Driving is een misleidende naam’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2Ftesla_model_3_3.jpeg)
In de VS krijgen ruim 360.000 Tesla’s een software-update. Dit in overleg met de Amerikaanse RDW, de National Highway Traffic Safety Administration. In de veelgestelde vragen op de Tesla-website doet de fabrikant daarover een opmerkelijke uitspraak.
Als een systeem Full Self-Driving heet verwacht je dat het kan waarmaken wat de naam belooft: volledige autonomiteit. Maar tot nu toe is FSD van Tesla daartoe niet instaat. Het is zelfs maar de vraag of het ooit gaat gebeuren.
Officieel is Full Self-Driving niet op de markt
Officieel is FSD nog niet op de markt. Toch rijden in de VS honderdduizenden Tesla’s rond met de betaversie ervan. Met andere woorden: Tesla test een potentieel gevaarlijk systeem gewoon op de openbare weg. Gelukkig mag dat in Europa niet.
Expert: ‘Automobilist vertrouwt te veel op semi-autonome rijassistenten’
Dat Full Self-Driving Beta de nodige problemen geeft, blijkt uit honderden Youtube-video’s met missers en bijna-ongelukken. De National Highway Traffic Safety Administration zet nu ook vraagtekens bij de veiligheid en eist aanpassingen.
Blijvende problemen met Full Self-Driving Beta
Op de website van de organisatie valt te lezen dat “FSD Beta zich onveilig kan gedragen bij kruisingen, bijvoorbeeld door vanuit een voorsorteervak toch rechtdoor te rijden, niet te stoppen voor een stopbord en een oranje verkeerslicht te negeren.”
Tesla is daarom een recall gestart, waarbij alle met FSD Beta uitgeruste auto’s een over-the-air update krijgen. Een FAQ op de Tesla-website geeft daarover meer uitleg.
FSD Beta is niks meer dan een Level 2-systeem
En huppa! Gelijk bij de tweede vraag geeft Tesla toe dat Full Self-Driving een totaal ongepaste en misleidende naam is. “FSD Beta is een Level 2-rijassistent, die de bestuurder in een aantal situaties kan helpen met sturen, remmen en accelereren.”
Voor de duidelijkheid: een auto zonder rijassistenten zit op Level 0 en een volledig zelfrijdende auto krijgt Level 5 (al bestaan die nog niet). De meeste moderne auto’s zitten op Level 2.
Tesla filmt jou zonder toestemming. En dat mag niet meer in Nederland
Dat betekent dat ze in bepaalde situaties bepaalde acties zelf kunnen doen, maar dat ze altijd toezicht nodig hebben van een bestuurder, die op ieder moment moet kunnen ingrijpen.
Is het systeem veilig? Niet altijd, zegt Tesla
Tesla zegt het zelf: “De bestuurder is altijd verantwoordelijk voor de besturing van het voertuig. De werking van FSD Beta moet altijd worden gecontroleerd. Waar nodig moet de bestuurder direct kunnen ingrijpen.”
Is Full Self-Driving Beta veilig? Niet altijd, zo geeft Tesla toe. “FSD Beta kan verrichtingen uitvoeren die in strijd zijn met de lokale verkeerswet en zo het risico op een aanrijding vergroten.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de nieuwe iPhone handig is voor Tesla-eigenaren
-
Dit is de Tesla Cybertruck als politieauto, en die kan echt komen
-
Chinese McDonald’s maakt Tesla McFlurry gebaseerd op de Cybertruck
-
Dit kost de BYD Seal in Nederland, een Tesla Model 3-concurrent?
-
Maakt deze MG Cyberster de Tesla Roadster overbodig?
-
Autoverkopen 2023 – Deze auto’s vallen positief (en negatief) op
-
Op deze plekken in Nederland kan je vandaag gratis je elektrische auto opladen
-
Domme tweet van Elon Musk levert beleggers 12.000 dollar per persoon op
-
Tesla Model S en Model X met yoke-stuur hebben last van ongedierte
-
Deze Tesla-occasion is een toekomstige klassieker
-
Elon Musk belangrijkste reden voor verkoop Tesla Model 3
-
Dit is hoe extreem veel Tesla Model Y’s er worden verkocht