Tesla geeft officieel toe: ‘Full Self-Driving is een misleidende naam’
In de VS krijgen ruim 360.000 Tesla’s een software-update. Dit in overleg met de Amerikaanse RDW, de National Highway Traffic Safety Administration. In de veelgestelde vragen op de Tesla-website doet de fabrikant daarover een opmerkelijke uitspraak.
Als een systeem Full Self-Driving heet verwacht je dat het kan waarmaken wat de naam belooft: volledige autonomiteit. Maar tot nu toe is FSD van Tesla daartoe niet instaat. Het is zelfs maar de vraag of het ooit gaat gebeuren.
Officieel is Full Self-Driving niet op de markt
Officieel is FSD nog niet op de markt. Toch rijden in de VS honderdduizenden Tesla’s rond met de betaversie ervan. Met andere woorden: Tesla test een potentieel gevaarlijk systeem gewoon op de openbare weg. Gelukkig mag dat in Europa niet.
Expert: ‘Automobilist vertrouwt te veel op semi-autonome rijassistenten’
Dat Full Self-Driving Beta de nodige problemen geeft, blijkt uit honderden Youtube-video’s met missers en bijna-ongelukken. De National Highway Traffic Safety Administration zet nu ook vraagtekens bij de veiligheid en eist aanpassingen.
Blijvende problemen met Full Self-Driving Beta
Op de website van de organisatie valt te lezen dat “FSD Beta zich onveilig kan gedragen bij kruisingen, bijvoorbeeld door vanuit een voorsorteervak toch rechtdoor te rijden, niet te stoppen voor een stopbord en een oranje verkeerslicht te negeren.”
Tesla is daarom een recall gestart, waarbij alle met FSD Beta uitgeruste auto’s een over-the-air update krijgen. Een FAQ op de Tesla-website geeft daarover meer uitleg.
FSD Beta is niks meer dan een Level 2-systeem
En huppa! Gelijk bij de tweede vraag geeft Tesla toe dat Full Self-Driving een totaal ongepaste en misleidende naam is. “FSD Beta is een Level 2-rijassistent, die de bestuurder in een aantal situaties kan helpen met sturen, remmen en accelereren.”
Voor de duidelijkheid: een auto zonder rijassistenten zit op Level 0 en een volledig zelfrijdende auto krijgt Level 5 (al bestaan die nog niet). De meeste moderne auto’s zitten op Level 2.
Tesla filmt jou zonder toestemming. En dat mag niet meer in Nederland
Dat betekent dat ze in bepaalde situaties bepaalde acties zelf kunnen doen, maar dat ze altijd toezicht nodig hebben van een bestuurder, die op ieder moment moet kunnen ingrijpen.
Is het systeem veilig? Niet altijd, zegt Tesla
Tesla zegt het zelf: “De bestuurder is altijd verantwoordelijk voor de besturing van het voertuig. De werking van FSD Beta moet altijd worden gecontroleerd. Waar nodig moet de bestuurder direct kunnen ingrijpen.”
Is Full Self-Driving Beta veilig? Niet altijd, zo geeft Tesla toe. “FSD Beta kan verrichtingen uitvoeren die in strijd zijn met de lokale verkeerswet en zo het risico op een aanrijding vergroten.”
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Houd op met vernielen van je Cybertruck!’, zegt Tesla tegen kopers
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Euro NCAP maakt einde aan Tesla-interieurs, dit is waarom
-
Elektrische auto’s saai? Niet deze Tesla Model Y-occasion!
-
Dit is er volgens Tesla aan de hand met de roestige Cybertrucks
-
Tesla Cybertruck-eigenaren vinden roest op koets
-
Hoe Tesla miljarden extra verdient, zonder daarvoor iets te hoeven doen
-
Waarom het Tesla Vehicle Safety Report misleidend is
-
Elon Musk maakt het de concurrentie moeilijk: Tesla Model Y nóg goedkoper
-
Veiligheidsexperts hopen dat de Tesla Cybertruck nooit naar Europa komt
-
In de jaarcijfers van Tesla bestaan de Model S en Model X niet meer
-
Autovisie Supertest: Tesla Model S Plaid – kan elektrisch winnen?