Het is pompen of verzuipen voor Tesla, zo lijkt het. Bloomberg heeft becijferd dat het bedrijf van Elon Musk ruim 6500 dollar (5400 euro) per minuut uitgeeft, wat neerkomt op bijna 9,4 miljoen dollar (7,8 miljoen euro) per dag.

Tesla Model 3Tesla Model 3


Op 1 april maakte Elon Musk op Twitter nog een grap over het faillissement van Tesla. Lachen natuurlijk, maar dan vooral lachen als een boer met kiespijn. Want de financiële situatie van Tesla is niet best, aldus Bloomberg. De autofabrikant zit gigantisch in de schulden (9,4 miljard dollar, oftewel 7,8 miljard euro) en heeft volgens analisten alleen dit jaar al 2 miljard dollar (1,6 miljard euro) extra nodig. Daarbij stijgen de kosten veel sneller dan de inkomsten. In 2010 had Tesla bijvoorbeeld nog maar 899 medewerkers, nu ligt dat aantal op bijna 40.000. In de laatste drie jaar is het aantal werknemers verdrievoudigd.

Consumentenvertrouwen

Volgens Tesla gaat het allemaal goed komen als de Model 3-productie eenmaal de 5000 exemplaren per week bereikt (wat al driekwart jaar lang een moeilijk te behalen doel blijkt). Dan wordt de cash flow positief, is het verhaal, en is er geen nieuwe financiering nodig. Analisten hebben daar twijfels bij, maar moeten toegeven dat Tesla wel één heel duidelijk sterk punt heeft. Het bedrijf weet consumentenvertrouwen om te zetten in geld. Tesla heeft in de afgelopen jaren 854 miljoen dollar (708 miljoen euro) aan aanbetalingen van klanten gekregen. Niet alleen voor de Model 3, maar ook voor de nieuwe Roadster en de volledig elektrische vrachtwagen.

Aandelenkoers sterk gedaald

Tesla is er alles aan gelegen om dat vertrouwen vast te houden. Iets wat op de lange termijn misschien niet gemakkelijk gaat zijn. De Model S en Model X kampen nog steeds met kwaliteitsproblemen, de ruim 400.000 mensen die een aanbetaling hebben gedaan voor een Model 3 worden op een gegeven moment zeker ongeduldig, er is eind maart een tweede dode gevallen in een ongeluk waarbij Tesla Autopilot was ingeschakeld en er zijn vragen over de veiligheid van de Tesla-fabriek in Fremont, Californië. Mede daardoor is de aandelenkoers van Tesla sinds september vorig jaar met 24 procent gedaald.