Trump wil heel Amerika het liefst in een benzineslurpende V8 zien, maar het land zit daar niet op te wachten. Zowel Californië als elektrische autofabrikanten gaan de strijd aan tegen de slappe uitstooteisen die de President wil invoeren.

Trump


In Californië wil men graag schonere lucht en daarom wil de staat autofabrikanten aan bepaalde uitstooteisen laten voldoen. Veel autofabrikanten zijn het hiermee eens en werken er graag aan mee, maar dat mag niet van Donald Trump, President van Amerika. Hij wil niet dat de staat achter zijn rug om andere regeltjes maakt dan hij graag ziet en is nu bezig om hier een stokje voor te steken. Dat doet hij niet door de staat te verbieden om afspraken te maken. Nee, het recht op het instellen van eigen wetgeving aangaande het milieu en broeikasgassen wordt ingetrokken. Daarmee wordt Californië in een klap vleugellam geslagen.

Inkoopkracht

Maar de staat laat dat niet zomaar gebeuren. Het liet onlangs weten dat het voortaan geen auto's meer zal kopen van partijen die zich achter Trump scharen (waaronder General Motors en Toyota). "Autofabrikanten die hebben gekozen voor de verkeerde kant van de geschiedenis, zullen de inkoopkracht van Californië zien verdwijnen. In de rechtszaal en op de markt staat Californië op tegen diegenen die korte termijn winst voor onze gezondheid en toekomst plaatsen," aldus een woordvoerder tegenover de Sacramento Bee.

Californië heeft ook een rechtszaak tegen de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) aangespannen. Deze partij moet het plannetje van Trump uitvoeren. Volgens de staat zijn de plannen in strijd met de Administrative Procedure Act en National Environmental Policy Act.

Tesla en Rivian

In navolging van de The Golden State gaan verschillende autofabrikanten en bedrijven die iets te maken hebben met elektrische aandrijving, waaronder Tesla en Rivian, nu ook het gevecht met de overheid aan. Ook zij slepen de NHTSA voor het gerecht. In een statement laten de aanklagende partijen weten: "NHTSA's vermeende eliminatie van staatsgezag door de Preemption Regulation heeft een negatieve invloed op de markt voor transportelektrificatie en de inzet van geavanceerde voertuigtechnologieën in het hele land. Ook ondermijnt het zakelijke kansen voor nutsbedrijven, fabrikanten en infrastructuurbedrijven."

De rechtszaken moeten nog dienen en kunnen enorm lang duren. Of ze Trumps slinkse manier van handelen kunnen dwarsbomen is nog niet duidelijk. Wel is zeker dat de elektrische auto steeds belangrijker zal worden gedurende de rechtszaken.