Steeds meer Tesla Model 3-eigenaren klagen steen en been over de slechte kwaliteit van de lak op hun voertuigen. Na enkele weken bezit beginnen de problemen al te ontstaan.

Tesla Model 3


Het bezitten van een Tesla Model 3 lijkt niet zonder risico's. De waarde van de auto kan nogal fluctueren en de kwaliteit blijkbaar ook. Het lijkt namelijk steeds vaker voor te komen dat de kleine sedan van de Californische autobouwer niet heel strak in de lak staat. Dit veroorzaakt dan weer roest wat na enkele weken of maanden van bezit nog geen probleem zou moeten zijn.

Steenslag

Er zijn steeds meer mensen die de camera ter hand nemen en hun roestprobleem vastleggen. Zo ook Joni Savolainen uit Finland. Hij toont flinke roestplekken op zijn rode Model 3 die nog maar enkele maanden oud is. Hij claimt dat hij nog nooit met de auto over kiezelweggetjes heeft gereden en dat steenslag op de lak dus geen oorzaak mag zijn. Iets wat regelmatig als oorzaak wordt aangewezen.

Maar onafhankelijk onderzoek wijst uit dat de verf op Joni's auto inderdaad wat dunner is dan het gemiddelde in de industrie: 71 micron (0,071 millimeter) tegenover het gemiddelde van 120 micron (0,12 millimeter). Maar volgens de expert betekent dit nog niet dat het zo dun is dat het van zichzelf de oorzaak van de roest is. Daarvoor is toch echt enige hulp van buitenaf nodig. Iets als steenslag of wat ruiger gebruik van de auto.

Normaal gebruik

Canadese Model 3-eigenaar Roger-Pierre Gravel kampt met hetzelfde probleem. Hij durft alleen wel te zeggen dat steenslag de schadeveroorzaker is. Hij beweert alleen dat Tesla nog steeds verantwoordelijk is voor de schade aangezien de laklaag te makkelijk beschadigd onder normaal gebruik. En net als andere eigenaren vindt hij dat het niet nodig zou moeten zijn om extra bescherming rond de wielkasten te plaatsen om dit probleem te ondervangen.

Tesla Model 3


Luid aanwezig

Overigens lijkt het probleem nog steeds niet heel groot. De Tesla-eigenaren zijn alleen erg luid aanwezig op het internet. Uit onderzoek van het Zweedse Mestmotor blijkt namelijk dat ruimt 84% van de Tesla-eigenaren helemaal tevreden is met hun auto en ook geen roestproblemen ondervindt.

Ook onderzoek van verfexpert Tiaan Krige toont het tegendeel van wat de enkele ontevreden Model 3-eigenaar beweert. Hij geeft aan dat de meer dan 90% van de Tesla Model 3's perfect in de lak zitten. De oorzaak van de dunnere laklaag is volgens hem een kortstondig probleem in het productieproces geweest.

Juridische stappen

Tesla wil helaas niet reageren op deze kwestie. Het is dus onduidelijk of de fabrikant de problemen zal oppakken. Uit de verhalen van de eigenaren lijkt dit niet te gebeuren. Juridische stappen zouden uitkomst kunnen bieden als we advocaat Thomas Iversen mogen geloven. Volgens hem mogen klanten verwachten dat hun gekochte auto aan bepaalde gemiddelden in de industrie en in een vergelijkbare prijsklasse voldoen. Ook als het om lak gaat. En tenzij Tesla in de koopovereenkomst expliciet noemt dat de lakdikte op hun auto's kan afwijken, mag de klant eisen dat zijn gekochte auto aan het industriegemiddelde voldoet.