Weet u nog dat Tesla aan het eind van het tweede kwartaal van dit jaar een recordbrekend aantal auto's had geproduceerd en geleverd? Dat heeft het bedrijf een verlies van $408 miljoen opgeleverd...

Model 3-productie


De periode van de kwartaalrapportages is weer aangebroken en vrijwel alle autofabrikanten noteren diep rode cijfers. Daimler (Mercedes-Benz) liet gisteren al weten dat het iets meer dan een miljard in het rood liep, en vandaag komt ook Tesla met tegenvallende cijfers langs. De 95.200 afgeleverde Tesla's brachten niet genoeg geld in kas om Elon Musk en de zijnen zwarte cijfers te laten schrijven. Het bedrijf boekte geen recordverlies zoals in het eerste kwartaal van het jaar ($702 miljoen), maar bleef steken op 408 miljoen dollar in het rood.

Productielijnen

De oorzaak voor het verlies zit hem in de $117 miljoen aan reorganisatiekosten die Tesla de afgelopen tijd heeft gemaakt. Niet alleen werd er meerdere malen bezuinigd, ook werd er continu gewerkt aan de productielijnen voor de Tesla Model 3 en Model Y. En de eerstgenoemde auto heeft al een veel krappere winstmarge dan de grotere auto's van de fabrikant.

Musk gaf eerder al eens aan dat de winstmarge op de goedkoopste Model 3 erg krap is. Zo krap, dat Tesla zou doodbloeden als ze er te vroeg mee zouden komen. Dat lijkt nu niet meer het geval, want onlangs liet Musk weten dat de productiekosten voor de Model 3 alleen maar dalen. Ook lijkt het volume nu eindelijk op gang te komen. Tesla bouwt 7.000 Model 3's per week in de fabriek in Fremont, California.

Fabriek

Later dit jaar moet de Model 3 ook in de nieuwe fabriek in China geproduceerd gaan worden. Daardoor zal het volume nog harder stijgen. Daar komt de Model Y in de herfst van 2020 nog bij. Tesla hoopt dit jaar in totaal zo'n 400.000 voertuigen af te leveren. Gezien de cijfers van de afgelopen twee kwartalen (Q1:  77.100 en Q2: 87.048) ligt het niet bepaald op schema.

In het financiële rapport werd ook nog de komst van de Europese gigafactory aangehaald. Tesla wil de rest van het jaar namelijk de focus leggen op de productie in andere landen. Daarom zet het extra vaart achter het vinden van een geschikte locatie in Europa. Op dit moment zou Duitsland de beste papieren hebben, maar Nederland schijnt ook nog in de race te zijn.