Thijs Schuit
Thijs Schuit Nieuws 4 aug 2020

Tesla-bestuurder krijgt boete voor het bedienen van ruitenwissers

In Duitsland is er wel iets heel erg merkwaardigs gebeurd. Een man probeerde in zijn Tesla Model 3 de ruitenwissersnelheid aan te passen via het centrale touchscreen, en raakte toen de controle over zijn auto kwijt. Het gevolg: een boete en een rijontzegging.

Nadat hij zijn Tesla beschadigde, kwam boven water dat hij met de ruitenwisserinstellingen bezig was geweest. Dat deed meneer via het centrale touchscreen, wat natuurlijk niet slim is. De ruitenwissers zijn namelijk ook nog steeds te bedienen volgens de ouderwetse schakelaar. Afijn, ogen van de bestuurder waren tijdens het instellen niet op de weg gericht, waardoor hij van de weg raakte en schade reed. Maar daarbovenop kreeg de bestuurder ook nog eens 200 euro boete en een rijverbod. Hoe zit dat precies?

Alles via het Tesla-scherm

Tesla staat bekend om het grote centrale touchscreen. Via dat touchscreen is bijna alles in de auto te bedienen, van climate control tot dus ook de ruitenwisserinstellingen. In Duitsland is het echter strafbaar om een elektronisch apparaat te bedienen tijdens het rijden. Je kunt dus ook niet onderweg de temperatuur wijzigen want dat moet ook met hetzelfde centrale scherm, dat kost je als het tegenzit dus een boete. Deze regel is in Duitsland ingesteld om afleiding door mobiele telefoons te voorkomen tijdens het rijden.

Maar in Duitsland is door deze rechterlijke uitspraak nu duidelijk geworden dat je ook het centrale display in je auto niet mag bedienen. Aldus het bericht van het Duitse Auto Motor und SportDat betekent dat wanneer je bijvoorbeeld de temperatuur wilt aanpassen in je Tesla, je hem stop moet zetten langs de weg. Misschien iets om tijdens het laden te doen? Mits dat laden werkt, natuurlijk.

Tesla Model 3 dashboard
Op het dashboard van de Tesla Model 3 zijn geen ouderwetse knoppen te vinden.

De Duitser die zijn Tesla onbedoeld langs de weg parkeerde was het niet eens met deze regel, en ging in hoger beroep. Hij kreeg echter geen gelijk en de 200 euro boete plus de rijontzegging blijven staan.

In Nederland geen probleem

In Nederland mag je gewoon wel je Tesla bedienen via je centrale scherm. Overigens is de regel die handheld bellen tijdens het rijden verbiedt sinds 1 juli vorig jaar wel uitgebreid. “Sinds 1 juli 2019 geldt dit verbod niet meer alleen voor het vasthouden van een telefoon, maar voor alle mobiele elektronische apparaten. Dus ook voor navigatiesystemen, tablets en muziekspelers” lezen we op de site rijksoverheid.nl. Maar het gaat hier met name om mobiele apparaten, die je niet in je hand mag houden of tussen oor en schouder klemmen. Als je mobiele telefoon in een houder zit dan mag je hem wel bedienen.

Oplossing?

De oplossing lijkt simpel: veel gebruikte instellingen in de auto moeten gewoon via ouderwetse hendels en schakelaars bedienbaar blijven. Maar in de Tesla Model 3 (review) zijn nauwelijks knoppen meer te vinden, en deze ‘schone’ dashboard-indeling is bij steeds meer fabrikanten de werkelijkheid. Kan dit dan nog anders worden opgelost? Jawel, de Polestar 2 en ook de Volkswagen ID.3 hebben hier passende oplossingen voor. Als de uitspraak van de Duitse rechter navolging krijgt, betekent dat mogelijk dat Tesla en andere fabrikanten zich moeten aanpassen en dat de trend van alles bedienen via een scherm stopt.

Bestuurder eindverantwoordelijk

Veiligheid heeft veel met aandacht voor het verkeer te maken blijkt ook uit dit Duitse geval. En dat ingewikkelde bediening afleidend kan werken bleek al uit menig Autovisie-test. Het Tesla-systeem is in sommige gevallen ook zeker niet ideaal, maar er zijn genoeg andere merken met omslachtige dashboardfuncties. De eindverantwoordelijkheid ligt echter bij de bestuurder want er is een algemene veiligheids kapstok-regel. We citeren het betreffende artikel 5 van de Wegenverkeerswet: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. Het is maar zeer de vraag of de Duitser in dit bericht hier een overtreding van dit artikel zou hebben begaan, mogelijk geeft een Nederlandse rechter daar binnenkort antwoord op.