Als gevolg van Europese wetgeving is Tesla genoodzaakt om de werking van de Autopilot aan te passen. De autofabrikant komt met een ‘update’ om de software in de auto’s weer legaal te maken.

Tesla Model S Autopilot

Tesla is een partij die veelvuldig opschept over de mogelijkheden van de Autopilot software. Elon Musk, CEO van de autofabrikant, beweert zelfs dat de functie op het randje van volledige autonomie staat. Of dat waar is moeten we nog maar zien. Voor nu lijkt die volledige autonomie in ieder geval verder weg dan ooit, want de werking van de Autopilot wordt een beetje ingeperkt.

Hulpsystemen

De software-update is niet extreem ingrijpend, maar heeft wel uitwerking op het gebruik van de Autopilot. Doordat de EU wetgeving UN/ECE R79 heeft aangepast, mag Autosteer niet meer zo scherp sturen als voorheen. Ook wordt het automatisch van rijbaan wisselen iets strakker geregeld. De aangepaste wetgeving richt zich specifiek de hulpsystemen in auto’s die zich bezighouden met het sturen van het voertuig.

Due to new local regulations, the limit of how far the steering wheel can turn while Autosteer is active has been adjusted. This may reduce Autosteer’s ability to complete sharp turns.

Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal,” aldus Tesla.

Model 3

Volgens Tesla worden de aanpassingen in update 2019.16.1 toegepast, maar geldt het niet voor alle voertuigen binnen de EU. De Amerikanen beweren namelijk dat de Model 3 vanaf het begin al voldoet aan de striktere wetgeving van de EU.