Terug in de tijd in Land Rover-fabriek
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2FLand-Rover-Defender-003.jpg)
Altijd al willen weten hoe in 1948 de eerste Land Rovers werden geproduceerd? Dat kan nu! De autobouwer heeft een authentieke assemblagelijn nagebouwd in de fabriek in Solihull. Dat natuurlijk allemaal omdat de legendarische off-roader dit jaar uit productie gaat.

De Defender Celebration Line is onderdeel van een uitgebreide Defender-tour door de fabriek in Solihull. Wie de tentoonstelling bezoekt, komt oog in oog te staan met originele Land Rovers van weleer en krijgt een beeld van de historie van het model. Land Rover toont niet alleen foto’s, maar ook gereedschappen die werknemers destijds gebruikten.
“Vijf Series 1 nagebouwd met meer dan 8.000 onderdelen”
“Het was een flinke klus om de productielijn van destijds na te bouwen. Er is veel research voor gepleegd”, zegt John Edwards, naast SVO-topman ook Jaguar Land Rover Heritage Director. De autobouwer schakelde daarbij de hulp in van Phil Bashall. Als Defender-expert en toezichthouder op de Land Rover Dunsfold Collection verzamelde hij meer dan 8.000 originele onderdelen: van remmen tot koppelingen en van koppakkingen tot pedalen. Nadat alle onderdelen in dozen in Solihull arriveerden, werden met behulp van de Land Rover Series I-club in vijf weken tijd vijf Series 1-modellen gebouwd.

Drie uur
De Defender fabriekstour duur naar schatting drie uur. De tour neemt je mee naar het begin van het productieproces: de carrosserieafdeling. Daarna reis je naar de assemblageruimte waar het huwelijk plaatsvindt: de koets en aandrijflijn worden ‘versmolten’ tot een geheel.
De tour kost 45 pond per persoon. Deelnemen? Je kunt je aanmelden via deze link. Wacht niet te lang want Land Rover verwacht dat meer dan 20.000 mensen de tour bezoeken. Een mooie manier om afscheid te nemen van een iconisch model, al staat de volgende generatie Defender alweer in de startblokken voor 2016.

Tijdlijn Defender
1947 – Land Rover project goedgekeurd
1948 – De Series I wordt gelanceerd op de AutoRAI op 30 april
1948 – Introductie eerste Station Wagon
1953 – Introductie lange wielbasis
1958 – Onthulling Land Rover Series II
1959 – 250.000 Land Rovers geproduceerd
1966 – 500.000 Land Rovers geproduceerd
1971 – Onthulling Land Rover Series III – 750.000 exemplaren geproduceerd
1976 – 1.000.000 Land Rovers geproduceerd
1984 – Introductie Land Rover 90
1990 – Herlancering Land Rover 90, 110 en 130, introductie naam Defender
2007 – Evolutie Defender met introductie zesbak
2013 – LXV Special Edition viert 65 jaar Land Rover Defender
Lees ook:
- Land Rover Defender Works V8 is knallend afscheid - Sjoerds Weetjes 220
- Land Rover gebruikt Bowler als middelvinger naar Ineos
- Nieuw of oud? Speuren naar een gebruikte Defender, deel 1
- Land Rover brengt sterkste Defender ooit, de plug-in hybride P400e
Ook interessant
-
Occasions: drie betrouwbare forensauto’s voor maximaal € 10.000 getipt
-
Duik in de prijslijst: Peugeot 508 PSE, een performance plug-in
-
‘Idee voor moderne Renault 5 lag al jaren op tafel’
-
Elektro-Benz voor net geen 50 mille – Mercedes-Benz EQA – Video
-
Gepuzzel met de Hyundai Bayon
-
Instapversie Porsche Taycan: meer kilometers voor véél minder geld
-
Grijze Opel Combo-e is er nu al, de gele volgt
-
Peugeot: ‘transitie naar elektrisch rijden moet niet saai zijn’
-
Minst sportieve Skoda Octavia RS tóch naar Nederland
-
Dit waren de grootste verrassingen tijdens Britse veilingen in 2020
-
Britten zijn Porsche te snel af met deze moderne 914
-
Retro-revival: waarom klassieke looks nu zo populair zijn