China waagt zich nu ook aan de supercar. Het nieuwe R&D-bedrijf Techrules onthult in Genève een elektrisch aangedreven concept car met turbine-oplaadtechnologie. De cijfers zijn optimistisch: 1044 pk, 0 naar 100 km/h in 2,5 seconden en een actieradius van 2000 kilometer.

Px187MzI2NzUyMS0zLTE4OTU1MDM1MjI=Px187MzI2NzUyMS0zLTE4OTU1MDM1MjI=


Het gaat hier weliswaar nog om een concept car, maar de techniek is interessant. Niet eerder werd een turbine toegepast om accu's op te laden. Die accu's voeden op hun beurt de elektromotoren die voor de aandrijving zorgen. Het turbine-oplaadsysteem voor elektrisch aangedreven voertuigen, TREV genaamd (Turbine-Recharging Electric Vehicle), is ontwikkeld door Techrules, een R&D-bedrijf met veel luchtvaartexpertise.

TREV is een range-extender die gebruik maakt van een microturbine om elektriciteit op te wekken waarmee de accu's worden opgeladen. Een nieuw ontwikkeld batterijmanagementsysteem maakt extreem snel laden mogelijk, terwijl de range-extender met turbinegenerator minder accu's noodzakelijk maakt, zo schrijft de Techrules.

"De actieradius zou meer dan 2000 km bedragen"

De plug-in hybrid conceptcar met range extender heeft een vermogen van 1044 pk. Het totale koppel van de elektromotoren bedraagt liefst 8640 Nm! Dat maakt volgens Techrules een acceleratie mogelijk van 0 naar 100 km/h in 2,5 seconden, terwijl de topsnelheid van het studiemodel is begrensd op 350 km/h. De actieradius zou meer dan 2000 km bedragen. Daarvoor heeft de supercar echter wel 80 liter vliegtuigkerosine aan boord, want op alleen de accu's komt hij 150 km ver.

Px187MzI2NzUyMS00LTEwNDQ4ODYxODQ=Px187MzI2NzUyMS00LTEwNDQ4ODYxODQ=


De Techrules heeft een koolstofvezel monocoque met een subframe voor de voor- en achterwielophanging. Die bestaat uit dubbele draagarmen rondom met geventileerde remschijven, voor zelfs met klauwen met zes zuigers. De bandenmaat voor is 265/35 R20 en achter zelfs 325/30 R20. Het totaalgewicht van de Techrules is opvallend laag doordat de aandrijflijn erg licht is. Hij weegt slechts 1280 kg. Of we de Chinese supercar al snel op de weg zullen zien, valt te betwijfelen. Volgens het persbericht verwacht Techrules binnen enkele jaren hun TREV-technologie in serie te gaan produceren, verpakt in een zelf ontworpen supercar. Een aantal jaar daarna zullen grotere aantallen stadsauto's met de technologie aan boord gebouwd worden.