Mazda is opgericht in de jaren twintig, maar het zou nog tot 1960 duren voordat het merk personenauto's in serieproductie nam. Vier jaar later presenteerde Mazda zijn eerste prototype met een Wankelmotor, een krachtbron waarvoor de fabrikant een licentieovereenkomst sloot met NSU. In 1966 verscheen de Cosmo, het vlaggenschip van Mazda.

Mazda Cosmo 110S 05


Zijn 982 cc twin-rotor Wankelmotor produceerde 110 pk, wat zelfs naar hedendaagse maatstaven een indrukwekkend vermogen is uit die cilinderinhoud. Het ontwerp van de Cosmo deed vermoeden het model een sportauto was, maar in werkelijkheid was het veel meer een comfortabele Gran Turismo. Toch wilde Mazda zichzelf bewijzen door in 1968 met twee auto’s mee te doen aan de 84-uurs duurtest op de fameuze Nürburgring. Daar deed de auto het lang niet onverdienstelijk tussen de Porsches.

Twee jaar na de introductie van de Cosmo diende de tweede serie zich aan, met een vermogen van 120pk, een nieuwe versnellingsbak met vijf verzetten en een verlengde wielbasis. Er zijn enkel rechtsgestuurde Cosmo’s gebouwd voor de Japanse markt. De totale productie kwam uit op slechts 1519 exemplaren, waarvan 1176 auto's uit de tweede serie.

"Deze Mazda Cosmo is gebouwd tussen de eerste en tweede serie in"

Deze Mazda Cosmo 110S is gebouwd in 1968 en wordt te koop aangeboden door Fast Classics in Engeland met 33.733 mijl (54.288 km) op de teller. Het betreft een zeldzaam model dat is gebouwd tussen de eerste een tweede serie in. Daardoor beschikt de Cosmo over de 110pk motor en de korte wielbasis, maar heeft hij wel de uiterlijke kenmerken van de tweede serie.

Volgens de verkoper loopt en rijdt de auto erg goed, mede door een recente onderhoudsbeurt. Afgelopen januari is de Mazda nog voorzien van een nieuwe laklaag in eigentijds oranje, het interieur zou verregaand origineel zijn en over charmant 'patina' beschikken. Men vraagt omgerekend ongeveer 133.300 euro voor de zeldzame Mazda.

Mazda Cosmo 110S 06
Mazda Cosmo 110S 06

 

Via THECOOLCARS.nl de plek voor het delen van advertenties van oldtimers, youngtimers en klassiekers van de toekomst.