Een Ferrari op de Bonneville Salt Flats? Kan dat? Mag dat? Professor Luigi Colani vond van wel en creëerde eind jaren tachtig deze buitenaarde Testa D’Oro Colani.

dscn0452


De machine begon zijn leven als een ‘gewone’ Ferrari Testarossa, waarna zijn twaalfcilinder (een 180 graden V-motor, geen echte boxer) in opdracht van Colani werd voorzien van twee turbo’s. De Duitse firma Lotec wist het vermogen zo op te krikken van bijna 400 pk naar meer dan 750 pk.

"De Ferrari won zijn klasse door 218 mph (ruim 350 km/h) aan te tikken"

Colani zelf paste de rest van de onderhuidse techniek aan en ontwierp er vervolgens een radicale, maar aerodynamisch buitengewoon efficiënte carrosserie omheen. Het resultaat was de Ferrari Testa D’Oro Colani, zo genoemd waarschijnlijk vanwege zijn goudkleurige kleppendeksel.

In 1991 bracht Colani zijn creatie naar de Bonneville Salt Flats in de Amerikaanse staat Utah (nabij Salt Lake City), waar de Ferrari zijn klasse won door tijdens een hogesnelheidsrun 218 mph (ruim 350 km/h) aan te tikken.

dscn0467
dscn0467

De Testa D’Oro Colani staat nu te koop bij het Italiaanse Purosangue Maranello. Wat het unieke apparaat moet kosten, is niet bekend. Wel weten we dat het autobedrijf nog een one-off in de showroom heeft staan, de Ferrari Pinin.

Deze door Pininfarina ontworpen concept car – de eerste vierdeurs Ferrari ooit – werd in 1980 onthuld op de autoshow van Turijn. Enzo Ferrari was zo enthousiast over het model dat hij het in productie wilde nemen, maar uiteindelijk belandde het project in de ijskast.

Foto's: Purosangua Maranello