Nieuw systeem Nissan moet hittedoden in auto voorkomen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frear-door-alert.jpg)
In de Verenigde Staten alleen al zijn dit jaar 29 kinderen overleden nadat ze werden achtergelaten in een hete auto. Nissan introduceert daarom Rear Door Alert: een nieuw veiligheidssysteem dat de bestuurder eraan herinnert om op de achterbank te kijken voordat hij of zij uitstapt.
Volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) overlijdt er gemiddeld genomen iedere tien dagen een kind in een hete auto in de Verenigde Staten. In 2017 zijn er 43 kinderen overleden, dit jaar tot nu toe al 29. De NHTSA meldt dat de zon het interieur van een auto zelfs bij een buitentemperatuur van 16 graden al kan opwarmen tot 43 graden. Een lichaamstemperatuur van 40 graden is dodelijk. De NHTSA is een campagne gestart om ouders te bewegen altijd op de achterbank te kijken. “Look before you lock”, aldus de organisatie.
Waarschuwingssignaal
Om het probleem aan te pakken, introduceert Nissan zijn nieuwe Rear Door Alert-systeem. Het wordt eerst leverbaar op de Pathfinder en waarschuwt de bestuurder om op de achterbank te kijken voordat hij of zij uitstapt. Ook houdt het in de gaten of één van de achterportieren is gebruikt. Is die geopend aan het begin van een reis, maar aan het eind niet nog een keer geopend voordat de auto op slot wordt gedaan, dan luidt er een waarschuwingssignaal. Het systeem wordt in de komende jaren geïntroduceerd op alle Amerikaanse Nissans.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie