Bijna veertig jaar geleden legde een Suzuki Jimny de Parijs-Dakar Rally succesvol af. Deze auto wordt nu geëerd met de speciale Suzuki Jimny delta4x4-editie.

Suzuki Jimny delta4x4


De Suzuki Jimny is een van de leukere auto’s die op dit moment te koop is, maar achter die kekke looks schuilt ook flink wat offroad-capaciteit. Dat bewees zijn voorganger, de LJ80 niet alleen, ook de huidige versie kan zijn mannetje staan in de blubber. Dit feit wordt nu extra kracht bijgezet met een eerbetoon aan de eerste Jimny die de Parijs-Dakar Rally helemaal aflegde: de Jimny delta4x4.

Legendarische rally

Bijna veertig jaar terug bedachten Dr. Alois Schneck, een tandarts uit München en Josef Loder, een engineer bij delta Geländesport, dat zij de eerste wilden zijn die met de kleine Jimny LJ80 de Parijs-Dakar Rally gingen rijden. Ze namen een standaard Jimny en paste deze uitvoerig aan voor de race. Hiermee verschenen ze in 1982 aan de start van de legendarische rally. Na twintig dagen afzien wisten ze de eindstreep te halen om daar te horen dat hun daad niet officieel erkend zou worden. De heren hadden hun versnellingsbak gerepareerd, maar dit was blijkbaar niet helemaal volgens de regels gegaan.

Hoewel ze dus niet officieel gefinished zijn, bleef hun daad niet onopgemerkt. Met de komst van de nieuwe Jimny, greep delta4x4 dan ook gelijk de kans om de twee heren en hun kleine LJ80 te eren. Daarvoor bouwde de Odelzhausense tuner de Jimny om tot rally-waardig karretje.

Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4
Suzuki Jimny delta4x4

Extra hoogte

De Jimny delta4x4 heeft onder andere grote fender flares aan de zijkant van de carrosserie om de grotere velgen en dikkere banden te kunnen huisvesten. Achter deze gesmeden velgen met specialistische banden zijn spacers en andere schokbrekers van Trailmaster geplaatst. Hierdoor komt de auto drie centimeter hoger te liggen. De speciale Body Lift-kit geeft nog eens vijf centimeter extra hoogte.

Het leukste aan dit nieuws is dat deze speciale Jimny niet enkel een eenmalige samenwerking tussen Suzuki en delta4x4 is. De aanpassingen voor de Jimny zijn namelijk als losse opties te bestellen. Prijzen zijn als volgt: de spacers en schokbrekers kosten € 850,-. De fender flares in combinatie met de Body Lift-kit moeten € 990,- opbrengen en de wielsets (velgen en banden) beginnen vanaf € 1.600,- (de hier getoonde set kost 3.800 euro).

Later zal delta4x4 nog andere opties uitbrengen. Hieronder vallen een roof rack (€ 900), een front bar (€ 390) met bijpassende lampen (€ 390) en een Horntools lier die twee ton kan trekken (€ 1.200,-).